lördag 15 juni 2019

Slutspurt: 5 dagar till försök på 140 kg

På torsdag efter jobbet tänkte jag göra mitt försök på 140 kg böj. Jag brukar känna mig aningen starkare senare under dagen än direkt på morgonen. Sista böjpasset innan dess blir nog tisdag morgon, då jag tänkt göra pausade treor. Näst sista böjpasset var i dag, där planen var att äntligen klara fyror på 120.

När jag testade 5-4-2 nyligen var fyrorna de tyngsta jag gjort, på 117,5 kg. Men jag har gjort femmor på 115 och treor på 120, så att nå fyror på 120 kändes inom räckhåll. Till min förvåning lyckades jag, om än med mikroskopisk marginal, ta mig igenom tre set femmor! Jag har tvivlat så otroligt mycket på det här med 140-försöket att detta var enormt värdefullt för självförtroendet. Men det är fortsatt jäkligt oklart om 140 går att nå. Kollar man All Things Gym:s maxrepkalkylator ser det ut såhär med en maxfemma på 120:



Sista repetitionen i första och sista setet på 120 i dag var tillräckligt nära bom för att en sjätte nog var helt utesluten. Men båda gångerna var det för att jag klantade till positionen lite, för i mittensetet kändes det inte heeelt uteslutet att en sjätte hade kunnat gå om det gällde livet. I så fall ser tabellen ut såhär:


Så om jag lite optimistiskt antar att mitt max på 120 kg är 5,5 reps så kan ju 140 gå…
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar