fredag 26 juli 2019

Sommarprogrammet

Jag har nu avverkat 3 veckor, alltså 6 pass, av Hatch Squat. Jag får fortfarande träningsvärk, vilket är lite imponerande. Annars brukar man ju vänja sig, menar jag.

Just i dag, tropikvarmt väder och semestersegt sinne, kändes allting lite extra motigt. Hade jag inte haft ett program att bocka av hade jag nog övergått till allmänt gymdräll tidigare men nu nötte jag på, och lärdomen är att det kan lossna även vid en dålig start. Det var lätt schema i dag, en åtta på hundra bak som värst, vilket underlättade.

Höger armbåge smärtar en hel del, mest vid bicepsövningar (så alla sorters armdrag), men även lite vid böj bak. Jag upptäckte i dag att om jag har tummen ovanpå stången tillsammans med de andra fingrarna blir det inte lika bråkigt. Jag hoppas det knepet låter mig fortsätta med programmet.

Drag där man inte använder biceps nämnvärt funkar bra, likaså pressövningar. Stötdrag till 100 flög upp mot vårtgårdarna i dag, måste testa att vända den vikten snart. Sen femmor stötmark (stanna vid klippet) på 110 och 120 som också kändes superlätta, men för att ducka min tendens att lasta tills formen kollapsar stannade jag där.

Sidnot om stötmark: Alla som säger att frivändningar börjar som ett marklyft kan ni pepparspraya direkt, de vet inte vad de pratar om. Positionerna, stångbanan och inte minst intentionen är en helt annan. Jag är ganska genuint ointresserad av maxning i marklyft, eller av traditionell styrkelyftsmark i allmänhet, så jag fortsätter nog med mina stötmark och de lite lägre vikter de medför.

Sist Klokov-pressar som jag inte kört på 2-3 månader, men hade blivit tydligt starkare i nu, troligen tack vare vanliga striktpressar och allmänt stångkrångel. Det är små muskler som blir trötta fort här så jag kör som alltid en pyramid med fem set totalt, där tredje är tyngst. I dag 40, 42,5, 45 och sen ner igen. Inga skrytvikter direkt men det här är en övning man blir ödmjuk av (om man inte heter Klokov och pressar 130).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar