söndag 16 februari 2014

Sluta aldrig träna

Jag är helt jävla dum i huvudet när det gäller träning. Totalt hopplös. Ingen borde läsa den här bloggen för inspiration/råd, för jag som enträget hävdar att jag älskar tyngdlyftning lät det ändå gå nästan 5 månader utan ett enda ryck. Jag skyller förstås på flytten till New York men inom 24 timmar från att jag landade så kollade jag upp ett tyngdlyftningsgym, men gick jag med? Näe. Såg jag till att lite snabbt kika in på de andra alternativen för att kunna bestämma mig fort? Näe. Höll jag mig i form med lite böj, mark och pressar under tiden åtminstone? Näe. Är jag en jävla idiot? Jajamensan!

I dag gick jag med i Manhattan Weightlifting Club, samma ställe som jag klev in på med jetlaggen stormande i kroppen min första dag i New York. Det är ca 4 månader för sent och jag lovar härmed att aldrig vara så dum igen. Kan inte ni också lova att inte helt godtyckligen sluta hålla på med det som gör er lyckliga? Det är en jättedålig idé, jag lovar.

Det finns bara två plattformar varav den ena på sant SAK-vis har pajat så betongdammet yr fram under gummimattan när man släpper vikter, det finns inga bockar för högre start eller stötblock. Men det finns Eleiko-stänger och vikter och ett jättestort vanligt bodybuildergym som är själva huvudverksamheten i den här lokalen. Gymet började sin historia 1982 som Better Bodies, numera mest känt för sina måttligt snygga kläder, men har sedan dess bytt namn och heter nu Complete Body And Spa.

Yelp säger att det är stort gay-klientel här men trots rätt slipad gaydar fick jag inga såna vibbar idag (en stad som New York borde ju ha ett riktigt hårt gaygym tycker man. Vore onekligen väldigt coolt). Däremot töltar det runt en del riktigt trickfilmat bitiga bodybuilders av båda könen, men stämningen kändes riktigt bra. Bland lyftargänget var det också föredömligt kamratligt och hjärtligt. Aningen nervös blir man ju när första lyftarpasset sen i oktober sker när John Broz tittar på. Han var på väg hem från Italien men pga New Yorks aldrig upphörande snöstormar denna vinter missade han sitt anslutande flyg, så han passade på att få in lite lyftning. Över lag en supersympatisk (och enorm) snubbe som delade med sig av lite tips och tankar. Den som inte vet vem han är kan spana här eller kolla in hans ständigt underhållande (och skoningslösa) kommentarer på Youtube, som förärats sin helt egna Tumblr.



Så nu tänker jag försöka lyfta så ofta jag bara kan. Jag kan inte i ord förklara hur lycklig jag är över att ha fått svinga skivstång igen. Kroppen kommer kanske inte gilla böj 7 dagar i veckan såhär från kallstart, men nu är det full satsning. I år ska jag rycka kroppsvikt och ta 200 i mark. SLUTA ALDRIG TRÄNA!

1 kommentar: