onsdag 15 maj 2019

Klackarna i golvet

Jag har köpt nya lyftarskor, adidas leistung II, som har aningen högre häl än de adidas adipower jag haft sen 2012. Detta för att min usla fotledsrörlighet ska bli ett lite mindre problem, och skillnaden är odramatisk men noterbar. Det känns mest positivt men jag blir lite tröttare i vaderna, och märkligt nog i tibialis anterior (muskeln på framsidan skenbenet).

Först beställde jag dem i samma storlek som mina adipower men de var för små, så jag fick returnera och byta upp mig en halv storlek. Skillnaden syns inte supertydligt här men på foten var det väldigt uppenbart:



Jag har haft de nya skorna nån vecka nu men dagens pass var första riktiga testet. Böj fram är väldigt mycket positionsfinlir. Det blev tre set femmor på 90 kg som kändes bra, upplevde inte att jag tappade bröstryggen sådär som jag annars gärna gör, och undrar om de aningen bättre vinklarna kan vara anledningen. Jag är också osäker på om jag gjort femmor på 90 innan?

Sen ryckböj, en övning jag älskar men knappt kört alls under det halvår jag varit igång med träningen igen. Även här är upprät torso otroligt viktigt för stabiliteten, så bättre vinklar är guld värda. Det blev en massa femmor upp till 65 kg med mersmak, men jag har en bit till fornstora dagar: pers femma är 82, och jag har gjort en tvåa på 85.

I marklyft är den här höjda hälen kanske lite mindre attraktiv och jag var lite försiktig eftersom ryggen känts stum på sistone. Femmor upp till 120, sen byte till tior rumänska mark på 60 för att veva igång baksidan, som jag generellt är är dålig på att få kontakt med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar