torsdag 15 mars 2012

Dataträna: Weightbot

När man tränar tungt 3-5 dagar i veckan så får man till slut inte träningsvärk längre. Man blir kanske lite stum och stel över tiden men det är mer ett allmäntillstånd. När jag ägnat 3 veckor åt att alstra snor och sen lassade på 120 kg i böj igen så kan jag meddela att min gamle vän träningsvärken har återvänt. Det känns på riktigt som om all muskelmassa i benen är utbytt mot krossat glas när jag rör mig. Det som också händer är att musklerna som dränerats av flunsan nu åter blir helt sprängstinna med vätska. I mitt fall innebar det följande viktuppgång på ett dygn:


Detta är screenshots från iPhone-appen Weightbot som jag matar med nykissad morgonvikt varje dag. Vissa blir förskräckta när de hör att jag väger mig varje dag och tror att det är så man blir anorektiker eller bara allmänt utseendefixerad. Tvärt om, säger jag: Att jag gör det varje dag gör att jag vet att en sån här uppgång givetvis bara är vätska. Om jag vägt mig varannan vecka hade jag kunnat få panik och tänkt att jag blivit tjock eller tappat muskler beroende på åt vilket håll förändringen sker. Men väger jag mig varje dag kan jag lugnt luta mig mot vetskapen att ordningen strax är återställd, och att man i snitt och över tid extremt sällan ändrar vikten mer än ett halvkilo per vecka, oavsett hur hårt man tränar eller hur mycket man äter.

Man får ut fin statistik med grafer och kan sätta upp mål som förklarar hur mycket man i snitt måste tappa per dag och vecka för att nå dit. Himla bra manick tycker jag, och jag har flera år av viktstatistik nu. Vad jag ska med den till är lite oklart, men jag gillar siffror i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar