fredag 16 mars 2012

Inför återkomsten

Jag tänkte återgå till ordinarie schema efter helgen och riva av 4 veckor Starting Strength till innan jag unnar mig att ruska om i programmet. Det blir då avslut i mitten av april i stället för slutet av mars.

Inför nystarten testade jag att träna i dag igen för att se om influensans efterdyningar lagt sig lite. Man kan konstatera att det tar ett gäng pass att nå sina forna vikter, så jag passade på att testa lite andra övningar för att skrämma igång maskineriet. Förutom 2 sneda reps i höstas har jag aldrig kört frontböj förut, men i dag lastade jag på lite och 90 kg gick bra i ett gäng reps, så max ligger nog på tresiffrigt. Kul besked, jag trodde verkligen inte det skulle gå så bra pga mina oviga fotleder och platta skor.

Men sen testade jag även ryck (snatch) för första gången i livet. Alltså är jag helt vanskapt eller är det omöjligt att göra den rörelsen utan att slå stången i höftbenet eller i reproduktionsorganet? Jag tänkte förut att det där med att jucka till stången med en smäll egentligen är en illusion skapad av den explosiva rörelsen i själva rycket, men kollar man teknikvideor så ska man ju faktiskt tjonga till den rätt hårt samtidigt som man drar sig ner under den:



2:50 in där så juckar han ju pillesnoppen rakt in i stången. Kör alla lyftare med transvestit-tuckback eller är det jag som är helt felkonstruerad? Jag kommer behöva coach för det där. Om någon läsare har tips på Sats-PT med äkta toppkoll på olympiska lyft eller annat gym i Stockholm som man ska vända sig till så skriv gärna en kommentar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar