måndag 1 juli 2019

Vilovecka och omtag

Efter persförsöket kände jag mig väldigt mosig, så förra veckan blev det två väldigt lätta pass bara. Måndag var lekböj med 100 kg som max. Pauser på olika ställen, en-och-en-halv-böj, osv. Allting kändes jättetungt.

I torsdags ryckdrag+ryck och styrkeryck+sittryck på plojvikten 50 kg. Inga missar men det kändes orimligt tungt. Det finns nog tre skäl till det: Jag har knappt kört ryck alls på sistone, jag har justerat positionerna efter feedback från Helena och jag är om möjligt ännu mer positionssvag i de nya vinklarna, och jag har hetscyklat till gymmet så båda de här passen var med mjölksyra i låren.

Låren ja. Det har brunnit i låren konstant ganska länge nu, en nästan svidande känsla i musklerna dygnet runt. Det är kanske så det ska vara när man bygger styrka och muskelvävnad, men jag längtade lite efter hur köttet känns när man är helt utvilad. Så jag valde att inte träna alls i några dagar, inte ens en liten löprunda, för att allting ska lugna ner sig lite.

I dag gränslade jag kolfiberspjutet igen och körde ett ordentligt pass. Mjölksyran uteblev nästan helt i dag trots bra tryck i pedalerna, kanske ett tecken på att jag var rejält slut förra veckan. Det blev frontböj i dag eftersom de sätter lite mer fokus på överkroppen än på benen jämfört med vanliga böj. Femmor till 80, trea på 90, tvåa på 100, etta på 110, miss på 115, några ytterligare varv treor på 90. Jag vet att jag gjort 110 förr men denna kändes relativt okej, så jag var faktiskt förvånad att 115 inte gick. Det går brant utför på slutet i frontböj, men den där har jag om jag ger det nån vecka.

Sen  lite draggrejer för bröstryggen (det är ju den som skiter sig i frontböj), benresningar (man hänger på armbågar/underarmar med stöd mot ryggen, och svingar sina helst raka ben upp så långt man kan), sidoplankor, plankan, och bicepscurls eftersom mina armbågar bråkar lite och jag tror triceps är för dominanta.

Guldstjärna till mig själv som tränar lite mage, jag tror bättre grundstyrka där kommer betala sig bra i de vanliga lyften.

Jag har en begynnande plan för det här med benstyrkan bortom missen på 140, men återkommer kring den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar