torsdag 20 juni 2019

140-försöket

I dag var det dags för försöker på 140 kg i knäböj. Det dåliga är att mitt pers står kvar på 130 kg. Det bra är att jag var starkare i böj i dag än någon annan dag i mitt liv.

Jag värmde upp väldigt noga, töjde på lite grejer och och körde diverse aktiveringsmög för röven och baksida lår. Sen lite femmor på tvåsiffrigt, trea på 100 och singlar på 120 och 130. Den sista där var min tredje någonsin på den här vikten och var långt lättare än de tidigare två. Jag hade lätt kunnat göra minst en till. Då bestämde jag mig för att gå rakt på 140 i stället för att fega med 135.

Min första 130-böj för någon vecka sen hade ok djup trots att det var pers med 4 kg så jag trodde jag var kvitt tendensen att vända högt på maxvikter. Men 140 kg är jättetungt för mig och kroppen bestämde sig för att skydda mig från huvudets dumheter och vände högre. Jag fattade inte riktigt det under lyftet utan såg det först när jag kollade videon.

Det här gills inte. 
 
Tydligt är ju också att höfterna stiger alldeles för snabbt relativt torson på uppvägen: Detta är en rejält ful knäböj på många sätt. Som jag skrivit tidigare tror jag det beror på att framsida lår är lite för klena, så för att knäna ska kunna rätas ut får överkroppen fällas framåt. Men jag kanske får ta tillbaka det om röv/baksida lite, för där det går som trögast här är ju precis där baksidan faktiskt har en chans att bidra.

Jag gjorde ett till försök där jag gick rejält djupt men då kom jag inte upp och fick dumpa bakåt.

För ett tredje försök började jag bygga från 100 igen men på 130 var det så dåligt tryck att jag inte lade på mer. Troligen var bommen på andra 140-försöket riktigt dålig för lårbatterierna, men nu har jag i alla fall tagit 130 fyra gånger.

Jag känner att jag var nära nog att ge detta nån vecka till. Jag ska gå ner till kanske 100 och göra superduperdjupa böj (med mina mått mätt) och enochenhalv-böj (passera parallellt, ner igen, och sen upp helt) för att försöka nöta bort den svaga punkten och nöta in att alltid-alltid-alltid gå fulldjupt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar