måndag 13 maj 2019

Zzzzzömnböj

Jag sov riktigt dåligt i natt och hade gladeligen skippat gymmet om det inte vore så att den sluga söndags-Ola hade packat träningsgrejer till måndags-Ola redan. Så med en halvtimmes försening pga komatillstånd tog jag mig iväg ändå.

Innan jag berättar hur det gick kommer ett litet sidospår om varför jag har två gymkort: Mitt första är på Sats Base Södermalm som är en av deras mindre fräsiga anläggningar med väldigt få klasser och nästan ingen bemanning. Detta ligger mellan Södra Station och kontoret, vilket förstås är praktiskt för mig. Tyvärr är deras skivstänger är helt rundslitna "gymstänger" med gnisslande lager som man inte vill tyngdlyfta med. Så jag har också ett Friskis & Svettis "dagkort" vilket låter mig träna fram till kl 15 (jag kör oftast på morgnarna) på alla deras anläggningar. Den vid Skanstull (alltså inte den vid Ringen) har bra plattformar och Eleiko-stänger, tyvärr är lättringen på dessa också rejält nedsliten men de har åtminstone med bra lager. Dock är det lite omväg om jag tar pendeln, men kommer ligga bra till när min försenade cykel väl behagar komma med posten.

Eftersom jag kände mig alert som en försakad surdeg och hade ont om tid blev det Sats i dag. Jag tänkte att jag kanske kan göra treor på 120 kg böj och sen nåt mer om jag hinner. Tyvärr var deras tre plattformar upptagna, så jag fick kombinera uppvärmning, stretch och lite kettlebell-pressar medan jag väntade. (Jag skulle verkligen vilja få upp min strikta press tills att åtminstone 60 kg är bekvämt på femmor.)

Böjen har gått starkt framåt. När jag köpte det här Sats-kortet i höstas fick jag börja med femmor på 60 kg för jag var så otränad, vilket ju är rätt bra perspektiv på typ ett halvår, för nu var det dags för det dubbla. Men katastrofal sömn innebär ca 10% straffskatt på vikterna tydligen. Så även om jag gjorde femmor på 115 kg nyligen blev det 3/3/3/2/2/2 i dag. Sista repetitionen i tredje setet var så slitig att det kändes dumt att fortsätta insistera på treor, men jag fick med mig 15 reps i alla fall, och sen lite snabba pump-tior på 70 kg för att inte låren ska tro att allt går långsamt.

Det var grisigt med den här vikten men detta var nog de tyngsta grupp om 15 böj jag någonsin gjort. När den här bloggen började körde jag low bar och höll på med femmor på 120 men det känns såhär i efterhand otroligt sannolikt att de inte var fulldjupa böj och low bar är bullshit så den där epoken räknas inte.

Jag hade nog kunnat göra 4 eller 5 i första setet, så nu börjar All Things Gyms maxrepkalkylator hota med att jag närmar mig 140. Det vore ju himla fint att nå dit. Lovar att köra med tre blå per sida och filma det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar