söndag 14 oktober 2012

Lägesrapport från höftkonvalescensen

Prispallen.

Min plan är som bekant att bara träna överkropp medan iliopsoas vilar sig i form, men jag blir helt tokig av den tanken så i går lyckades jag träna lite ben utan att blanda in höfterna. Eftersom jag i fredags hällde ohyggliga mängder rusdryck i plythålet så genomfördes gårdagens pass ordentligt bakfull.

Ska man discogymma MÅSTE man träna pattarna så efter 3 km löpband blev det massor av hantelpressar i olika vikter och vinklar. Jag måste erkänna att jag alltid har gillat hantlar bättre än skivstång för bröst, men har envisats med stång efter Starting Strength-episoden i början av året. Men nu skiter jag i det för hantlar känns som det tar bättre, är av outgrundlig anledning "roligare" och man behöver inte frukta för sitt eget liv om man inte orkar sista repetitionen. Som tyngst körde jag med 28 kg-hantlarna men är man så här språkresebakis rinner krafterna ur en extra snabbt. Jag fick ganska fort gå ner ett par snäpp för att orka 8-10 repetitioner per set.

Efter att bröst och framsida axel mosats till puré tänkte jag bita ihop och köra lite pullups trots min överväldigande avsky för den övningen, men se då var båda de stationerna upptagna! Hög på lyckan över att tillfälligt slippa detta blev det i stället en sån där bensparkmaskinen som isolerar framsida lår. Eftersom höftstrulet inte är quadriceps-fästena utan iliopsoas tänkte jag att denna borde gå att köra under höftvilan och det gick mycket riktigt alldeles utmärkt. Ett år av tunga böj har givit nån sorts resultat och tior på 80 kg var ganska bekvämt (men alla såna här maskiner har lite olika utväxling, bör tilläggas). Däremot blev jag lite lätt illamående här, kanske på grund av ca 3 liter amerikansk döds-IPA i kroppen (inte bara de frikyrkligt milda sorterna i bilden ovan).

Det begynnande illamående fick mig att skjuta upp pullups lite mer och gå på en annan bengrej, nämligen tåhävningar. Det finns två manicker för detta, en stående och en sittande. Jag tog den stående varianten och körde 3x10 på vad jag tror är 100 kg (det står 220, som bör vara pounds). Jag borde ha kört mer för vader är sega grejer och jag känner inget i dag. 6x15 hade nog varit bättre.

Illamåendet ville inte riktigt klinga av så jag skippade pullups igen, men eftersom jag är dum i huvudet gick jag och gjorde dips i stället, vilket är minst lika jobbigt. Efter all bröstträning var triceps helt slut så det blev inte så många, och jag började känna mig rätt grön i nyllet. Två set fick räcka. Jag avslutade med att i sann discogymmaranda gå och svinga lite hantlar. Ja, jag kör curls. Ja, jag skäms lite. Men jag gör det i alla fall stående.

4 kommentarer:

  1. LOL! Du är den andra bloggaren i min RSS som har bicepscurlat nyligen... Från aldrig till nu liksom. Verkar vara en mottrend till all helkroppsträning på gång. :) Kör så det ryker!

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Jag är fast i NYC pga stormen men hoppas att dagliga åttatimmarspromenader med shoppingkassar i nävarna ska ha varit bra rehab. Det kommer lite uppdatering när jag väl når Svealand igen.

      Radera
    2. Ja, åttatimmars Farmer's Walk borde ju iaf ge lite resultat :)

      Radera