torsdag 22 november 2012

Återkomsten, återhållsamheten och astman

Över två månaders uppehåll från all things knäböj gjorde att mitt pass i tisdags, trots att jag var så försiktig, ändå resulterat i träningsvärk som nog lätt kan förväxlas med känslan i kroppen efter att man drängfull smugit in i noshörningshägnet på Kolmården och daskat till den största jäveln i röven "lite på skoj". Jag går ganska ansträngt med andra ord, men lyckades ändå trippa 4 km på löpbandet i morse och sen träna juvren med 6 set hantelpress. Sedan blev det en massa lår- och rövstretch som verkar fungera ypperligt för plötsligt kan jag inte trigga känningar i psoas ens om jag vill. Hurra!

Dagens pass var förstås väldigt ynkligt. Inget crossfittigt HIIT-varv, inga stora helkroppsstyrkegrejer, bara 50 minuter i gymmet totalt inklusive stretch. Men det är ju oändligt mycket bättre än ingen träning alls, och efter att i ett helt liv varit oförmögen att göra någonting med måtta verkar jag till slut ha lärt mig hålla igen lite (säger han som gjorde 100 böj på 87,5 kg). Nu kanske jag orkar med ett pass i morgon igen och har en härlig buffé av saker jag kan göra även om ben och pattar är ömma: Marklyft, magövningar, all tänkbara ryggrejer som pullups/chins/roddvarianter och förstås, eftersom det är fredag i morgon, curls! Jag har saknat träningen mer än jag insett och det är förlösande att känna peppen igen. Det är som alltid "komma igång" som är den stora tröskeln, därefter rullar det bara på.

Det var skönt att springa igen men astman är fortfarande ett problem trots att lungkapaciteten räcker mer än väl. Det väser och spänner men jag är inte ens andfådd; Svårt att förklara, det är en mycket märklig och frustrerande känsla. Jag kan inte lista ut om det är något i hemmet, på jobbet, i kosten, eller nåt annat som ställer till det. Ända sen i somras har jag problem med eksem också, trots att jag nu sen i augusti äter allergimedicin dagligen igen. Längst bak i huvudet gnager något om de här jävla paleo-diet-propagandisterna och deras illa underbyggda tjat om gluten, och mina problem har ju pågått länge nog att det skulle kunna vara värt att försöka skippa gluten en månad men efter min vegetarianism och mina allergier så blir det inte så mycket kvar då. Det värsta är ju om det hjälper, för då är jag fast i den dieten sen.

4 kommentarer:

  1. Hej Ola,
    jag har både astma och pollenallergi. Jag känner igen det här att vissa dagar så spelar det ingen roll hur pedagogisk man är mot sin astma, den vill inte vara med ändå.

    Min triggas till viss del av kyla, och jag får känningar/spänningar i luftrören och rosslingar även om jag springer inomhus kalla dagar.

    Jag brukar ta en tiodagarskur med min kortisonspray när astman ballat ur vintertid för att häva effekten. Jag är även rigoröst noga med att ta kortisonspray om jag blir förkyld.

    Medicineringen är sjävklart utifrån rådgivning av min astmaläkare.

    Angående gluten-frågan så finns det ju självtest på apoteket (inte helt tillförlitliga), men det bästa är ju att få testas av vårdcentralen. / Ylva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ylva! Jag ska prata med läkare så får vi se om det blir mer spray eller om man kan få en lite större utredning.

      Radera