måndag 26 november 2012

Mörat kött

I helgen köpte jag en bandyboll att rulla runt på, inspirerad av mobilitywod-Kellys kreativa användning av lacrosse-bollar hela tiden. 40 välspenderade kronor även om min var rosa i stället för klassisk orange. Jag ålade runt lite på den i morse både före och efter böjande och det känns som det fungerar riktigt bra, men man ser väl ut som om man försöker para sig med golvmattan samtidigt som man får en stroke. Jag gjorde så att jag stannade på punkter som var extra ömma och försökte rulla längs muskelfibrerna för nån sorts stretcheffekt och tvärs över dem för att lösa upp eventuella knutar.

Trots god effekt är mina höfter, främst då utsidan och sätesmusklerna, allt mer huvudmisstänkta i mina psoas-problem. Jag borde stretcha varje dag men hur sannolikt är det att man kommer ihåg och orkar ägna sig åt sånt? Man kanske borde testa att gå på nåt yoga-pass. Har jag någon yoga-expert bland läsarna som kan tipsa om lämplig start?

Jag hinner inte så mycket lyftande på morgonpassen när jag ska stretcha så förbaskat mycket, men det blev böj upp till 90 kg, lite lättare frontböj på 60 och 70 och sen OH bara upp till 50 eftersom höften började tröttna. Därefter axelpressar där jag nu är deprimerande långt från de 3x5 på 55 kg jag klarade i våras. Okej, jag har inte kört axlar på 5 veckor, men ändå, jag bommade sista när jag försökte 3x5 på 45. Det är verkligen, verkligen inte bra. Jag tänkte kanske köpa hem en kettlebell så kan jag klämma in lite enhandssvingar och pressar på kvällarna och ägna kvalitetstiden på gymmet åt skivstångsgrejer. Jag tänkte kettlebell som kettlebell, det spelar inte så stor roll va? Eller måste man ha dubbelt så dyra Eleiko?

8 kommentarer:

  1. Jag öser på här kompis:
    Just do it! Min livskamrat har kämpat med två tennisbollar sen i augusti för att få ordning på/räta ut sin kutrygg. Och vet du, det ger faktiskt resultat! Det gäller bara att ge sig faaan på det och envis kan du ju va!

    Yoga: yogan på sats växer man snabbt i från.. Skit i den om du inte har stressproblem. Tar för mycket tid ifrån vanlig träning!

    Kettlebell: jag har en 16 kg. Höll på att växa ur den, men nu räcker den till det mesta eftersom jag pga "anledning" inte kommer öka muskler det närmsta halvåret. Du har ju kört så mycket så du vet att det är puckat att köpa en för lätt. Köpte en "Alex" , vette fan om det är bra eller anus, misstänker Eleikos grepp är bättre.
    OBS 1. man köper dem på kilopris.
    OBS 2. Fundera över hur du ska transportera hem den INNAN du köper. Kan vara svår att frakta i cykelkorg. Mvh en som vet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. SARA! "Anledning"? Är det vad jag tror? SKA MAN GRATULERA???

      Radera
    2. HALLELUJA! Jag SMS:ade en gratulation till vad som säkert var fel nummer. Du får en här också: GRATTIS!!!!elva

      Radera
  2. Spelar ingen roll. Eller - märket spelar ingen roll. Men man måste ju KÄNNA på den innan, så du kan inte köpa på nätet. / Kettel Bello.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Taco Bello! Jag nöp i en förhållandevis svinbillig på intersport som kändes OK. Det är ju en massa snack om att vissa har "tvåhandsgrepp" men det är ju alltid ljug för nån med mina labbar så det spelar liksom ingen roll. Det blir kanske den.

      Radera
  3. Jag kör en del olika på gymmena jag råkar hamna på. Och inga känns så bra som RKC's från Dragon Door / Kettlebellscenter / Stronglift. Men det där beror nog dels på hur mycket enhands/tvåhands man vill växla; och framförallt hur mycket Clean&Jerk eller Snatch man vill göra (kontra att BARA svinga??). Jag tycker att de landar jävligt olika på underarmen. Mitt val för mig är enkelt! :)

    SvaraRadera
  4. Jag köpte tre med olika vikt (16, 20 och 24 kg) men med samma storlek. "Tävlingskettlebells", tydligen, men finns det nån som TÄVLAR i kettlebells...? Fördelen med det är att du kan ha exakt samma teknik och de landar likadant på underarmen oavsett vikt.

    En tydlig fördel med att ha kettlebells hemma är att du kan smyga ner en 24-kilos i kompisens väska när hen är och hälsar på. Alltid ett kul partytrick.
    /Kettel Bello

    SvaraRadera