måndag 29 juli 2013

Operation träna-hela-veckan: Måndag

Att gå ut offentligt med sina mål gör tydligen att sannolikheten att de uppnås minskar drastiskt. Detta har någon tydligen forskat på. Det strider ju lite mot både intuition och själva grundidén med den här bloggen, det vill säga att jag ska bli lite duktigare på att göra rätt saker genom att vädra avsikterna offentligt så jag ska tvingas hålla löftet.

I den andan förbannar jag kanske veckans experiment redan första dagen genom det här inlägget, för jag har alltså tänkt idka tyngdlyftning fem dagar i rad, lite för att se om kroppen håller och för att jag varit lite väl slapp på sistone och givetvis behöver straffas för detta.

I går rände jag runt Årstaviken på samma mediokra 40 minuter som vanligt, trots inbillat bra tryck i benen. I dag hade nämnda bentrycksinbillning ingen avsikt att infinna sig så veckans första lyftarpass gick lite sisådär. Rycken var från häng ovanför knäna, och jag gjorde 5 set treor på 50 kg med fokus på utsträckning och frånskjut. När jag inte aktivt tänker på sittdjup blir det ju mestadels styrkeryck och när jag började fundera på ryggens position hann jag förstås med ett par missar i set 3. Man ska inte tänka för mycket.

Att jag fortfarande inte kör 60 kg regelbundet är nog pga svaghet i bröstryggen och att jag har ineffektiva positioner. 60 är ju inte mer än att man borde kunna slänga runt det ganska obesvärat, men inte ens från golv känner jag mig särskilt trygg på den vikten än.

Stöten gör framsteg men behöver många, många fler repetitioner innan det sitter som det ska. Dagens ordination var vändning från golv och sedan tre stötar på 50/55/60/65/70/75/75/75 kg. Ett par rejäla efterpressar på näst sist 75:an av någon oklar anledning, för i sista setet satt de bra igen. Jag jobbar fortfarande lite med att hitta en bra position för huvudet utan att behöva tänka "stick igenom" (eftersom det inte funkar för mig) och tror jag börjar känna in ett bra läge. Däremot är jag lite inkonsekvent med både huvudet och fotposition, plus att jag fegar lite i bland och då inte låser ut helt trots att jag har positionen.

I morgon tänkte jag att det ska få bli tema komplementövningar: ryckmarklyft, pressar fram, böj och chins. Ska testa tunga tvåor i böjen om låren vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar