tisdag 17 juni 2014

Böjmaxning och burpees

I torsdags när jag nådde 100 kg för tre set femmor i böjen så tänkte jag att det kanske vore läge att testa sitt max igen för att se hur långt det är till forna formen (110 kg med lång paus och en dubbel på 125). I dag var det dags, men som av en händelse hade crossfit-klubben 1RM böj på schemat i dag så jag som börjat fundera på att skrota det medlemskapet fick en anledning att gå dit trots allt.

Höfterna kändes sådär normalvresiga men positionen blir okej så fort jag få slänga på lite vikter. Instruktionen var att bygga upp till max med en massa mikrohopp i vikt men jag vet att jag bara tar slut i benen då så jag körde mina vanliga lite större kliv. Sista vikten med mer än 1 rep var 225 pound (102 kg) där jag tog 3 ganska obesvärliga repetitioner. På 245 lb / 111 kg börjar jag fälla fram lite, vilket jag tror är svag röv mer än rygg faktiskt, men det kändes rätt bra. 255 lb / 116 kg (eller ja, 115,6 plus plastklovar…) gick minst lika bra men i två försök på 265 lb / 120 kg så fick jag lite vikt mot tårna och då skiter det sig, speciellt med min slappa stjärt. Min böjpartner David filmade så är ser ni 111, 116 och två bom på 120:



Efter min totalkollaps på kettlebell-svingarna sist jag var på crossfitten har jag känt en hel del revanschlusta, så i fredags ägnade jag mig åt att springa intervaller i stället för att vittja ölförrådet. Nu inbillar jag mig kanske inte att ett pass intervaller ska göra underverk men jag är ändå genant dålig på saker som del två i dagens pass, som var AMRAP burpees på 7 minuter. Jag har aldrig gjort 100 burpees på under 10 minuter vilket är rätt dåligt, och eftersom jag inte ens hållit flåset igång med cykelpendling sen jag flyttade hit till New York så satte jag målet till 10 i minuten, alltså en burpee var sjätte sekund och 70 st totalt. Det BORDE ju gå och efter 10 snabba från början jag låg 20 sekunder före måltempot ända tills det var 90 sekunder kvar. Då slutade magmuskler och höftböjare att lyda, så jag stannade på nesliga 69. (Jag tappade räkningen en gång och gjorde en extra för att undvika fusk, så jag KAN ha gjort 70 men jag tror mer på 69.)

I mitt pass var det en till kille tog 255 i böjen och en tog 265 med diskutabelt djup, men på tavlan såg man att ett par lirare varit över 300 i de tidigare passen. Högst var 320 pound (145 kg) vilket ju är nice, men inget mot vad t ex Eric på lyftarklubben river av:



Däremot var jag tredje sämst i gruppen och troligen bland de 10 sämsta på hela dagen vad gäller burpees. Snitt låg väl kring 95 med några som kom upp i över 140. Mitt mål är 140, men i kg knäböj och inte burpees. Ledsen crossfit men jag gillar fortfarande inte styrkekondis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar