tisdag 10 juni 2014

Just ja, jag har ju den här bloggen också

Jag tänkte skriva "förlåt" till er för att jag bloggat med olympisk frekvens på sistone men det är egentligen mig själv jag ska be om förlåtelse för att jag inte tränat. Mitt nya karriärsnurriga New York-liv har samarbetat med vårsäsongens samtliga förkylningsvirus för att se till att jag tränar så lite som det bara är möjligt.

Men nu verkar jag inte behöva resa nånstans på en månad så jag har börjat träna så ofta jag kan. Om jag planerar att träna varje dag så verkar det bli av 3 dagar i veckan i alla fall, medan jobb lägger krokben för de andra 4. Men det duger ju för en 35-åring som kommer tillbaka från svinlångt uppehåll.

Innan jag försöker lirka in ett långsiktigt träningsprogram i livspusslet så försöker jag få igång kroppen och vänja den vid att ta i igen. Så jag har satt upp en regel om att träningspassen ska innehålla följande, i denna ordning:

  1. Böj. Jag har ju, bloggnamnet till trots, aldrig riktigt blivit stark. Så böj före allt annat.
  2. Tyngdlyftning. Detta är det roligaste jag vet i ett gym,  så varje pass ska innehålla ryck och/eller vändningar/stöt i någon form (styrkevariationer, från häng, osv)
  3. Komplementövningar: Drag, pressar, mage, osv.
Vissa kan inte gå in i gymmet utan ett spikat program och det kanske vore bättre, men på komma-igång-stadiet funkar det här bra. 

Prio ett, alltså böj, har sett ut såhär sen jag kom igång igen för en dryg vecka sedan (kommaseparerade pass): 80 kg 5x3 bak, 80 kg 3x5 fram & 65 kg 5 reps ryckböj, 90 kg 5x3 bak, 95 kg 5x3 bak, 84 kg 5x4 fram. Okej utveckling hittills, speciellt sista frontböjpasset som ingick i en crossfit-WOD jag rev av i går. 

Däremot fick jag storhetsvansinne under samma CF-pass och tog 32 kg kettlebell till delen med 30 svingar, 15 burpees, 24 svingar, 12 burpees, 18 svingar, 9 burpees. Jag var redan mosig innan vi hann hit eftersom vi utöver maxning i 4x5 frontböj kört plankan och ringrodd så bålen var stekt. Efter sista 18 svingarna, med bara 9 burpees kvar, så var jag sist i gruppen och så nära att kräkas att jag fick avbryta. Alla andra fullföljde (och alla utom en var smarta nog att ta en lättare kettlebell) så det är ju viss skamkänsla här. Det är kanske läge att haka på en fjärde punkt i listan: Kondis.

Vi avslutar den här väldiga textmassan med ett ryck från i mars: Krum rygg, diskutabel stångbana och dåligt sitt men roligt ändå:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar