torsdag 29 december 2011

Vadå "Starting Strength"?


När jag väl bestämt mig för att sluta flumma runt mellan olika övningar föll valet på Starting Strength av flera skäl. Dels verkar det vara utformat av någon med riktig koll, en gammal vresig tynglyftningsgubbe, och inte någon forumsprätt som lagt mer pengar på konstiga pulver än på gymkort. Programmet lovar inte en massa omöjliga grejer och är helt öppet med att det inte täcker alla discipliner. Fokus ligger på funktionell styrka och sund teknik, i stället för att träna muskler på ett sätt man aldrig någonsin skulle använda dem på i verkligheten. Det känns rimligt att starka, viga muskler som kan jobba effektivt tillsammans för att flytta kroppen och/eller tunga saker är en bra grund, så den grunden tänkte jag skaffa mig. Dessutom älskar man ju vresiga tyngdlyftningsgubbar.

Det finns ett gäng liknande program, t ex 5x5 stronglifts. Jag tycker det verkar vettigare med 3x5 som i Starting Strength, för om man ska orka 5x5 så tar man inte i max på första setet och då blir det bara en transportsträcka. Bättre då att värma upp med lägre vikt och sen köra 3x5 med fullt tryck, tror jag. Dessutom är inte 5x5 utformat av en vresig tyngdlyftningsgubbe.

Jag har ägnat sisådär en timme åt att läsa igenom allting om programmet i den här forumtråden, men det bygger egentligen på en bok av den vresiga tyngdlyftningsgubben Mark Rippetoe som jag har beställt med inte fått hem än. Tanken är, som jag förstår det, att man ska ha/vara någon sorts coach och inte primärt att man ska träna ensam. Eftersom jag inte har en egen styrkelyftcoach som står och petar mig i njuren med en träpinne när jag gör fel så får jag försöka hålla koll på tekniken själv. Eventuellt blir det lite pinsamma Youtube-filmer där jag marklyfter med den majestätiska hållningen hos en helikopterbärgad räka.

Läs den där forumtråden nu, det är asmycket fina lärdomar i den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar