fredag 30 december 2011

Före och efter, del 2: Kilon

Starting Strength bygger på basövningar som knäböj, marklyft, bänkpress, axelpress och styrkeryck. För att få lite hum om programmet funkar har jag testat vad som är min maxvikt i några av dessa. Om 3 månader hoppas jag det är mycket mer, och jag lovar rita fina grafer. Senaste veckan har jag legat ganska stadigt på ungefär 85 kg kroppsvikt, och eftersom jag kanske lägger på mig lite under tremånadersexperimentet så blir det intressant att se resultaten som procent av kroppsvikt också:

  • Marklyft: 140 kg (2 repetitioner), 164% av kroppsvikt
  • Bänkpress: 75 kg (hade ingen passare, tordes inte testa mer), 88% av kroppsvikt
  • Knäböj: 115 kg, 135% av kroppsvikt
Axelpress har jag inte testat att maxa i men 55 känns rimligt att klara eftersom jag gjort 5 repetitioner på 50 kg. Det skulle bli 65% av kroppsvikt.

Jag har inte lastat på tills jag misslyckats med lyften i någon övning. Att alltid klara vikten tror jag är psykologiskt bra, så man inte börjar associera tunga vikter med misslyckanden. Jag tänker såhär: Nu ska jag göra EN repetition, och det kommer gå LÄTT. Först efter att stången är tillbaka i ställningen eller på marken så känner jag efter om jag hade kunnat göra fler repetitioner. Om svaret är ja så kanske jag testar med lite mer vikt, men är jag tveksam så får det räcka. I marklyft var svaret uppenbarligen "ja" eftersom jag gjorde en till på 140, i bänkpress var svaret "förmodligen" och i knäböj "tveksamt".

Riktigt vad som är vettiga mål vet jag inte, speciellt på så kort tid som 3 månader. Men rent generellt vore det ballt att kunna pressa upp sin egen kroppsvikt på raka armar, och man brukar ju vara svagare i den övningen än de andra. Så om vi säger axelpress 100% blir det kanske proportionerligt med marklyft 250%, bänkpress 125%, och knäböj 200% som någon sorts långsiktigt mål. Det skulle med nuvarande kroppsvikt betyda 85, 212,5, 106 och 170 kg. Om jag gör alla de där ökningarna på ett år, vilket är väldigt optimistiskt, och man utvecklas snabbast i början så kanske jag tar en tredjedel av ökningarna på en fjärdedel av tiden. Det betyder att målet för tremånadersexperimentet hamnar på:

  • Marklyft: 164 kg eller 193% av kroppsvikt
  • Bänkpress: 85 kg eller 100% av kroppsvikt
  • Knäböj: 133 kg eller 156% av kroppsvikt
  • Axelpress: 65 kg eller 76% av kroppsvikt
Det ser ju faktiskt inte helt omöjligt ut!

8 kommentarer:

  1. Eh, glöm inte mäta dig! Kilon kan förändras rätt olika men måtten består... Har du kört med caliper-mätning?

    SvaraRadera
  2. Jag har inte gått loss med kalipermätning, och utan något sånt vet jag ju inte hur mycket av eventuell viktökning som är muskler. Men syftet är först och främst styrka i absoluta mått, och i andra hand styrka i förhållande till kroppsvikten. Jag ska ändå kolla på gymmet om de kan tillhandahålla sånt.

    Mäta cm (och fota) ska jag nog också, men lär hålla det för mig själv tills vidare.

    SvaraRadera
  3. Vafan postar den som "ukiro" för? Nåväl, fixat…

    SvaraRadera
  4. Hehe, när jag ser dom resultaten förstår jag att vi har olika åsikter om vad det innebär att vara "klen". Mitt mål för året är 120kg i marklyft, 100 i knäböj och terrängmilen under 45.

    SvaraRadera
  5. Det ordnar sig Göran! Du kanske är lite mindre än jag, så vad är dina mål i procent av kroppsvikt?

    Och hur terrängig är terrängmilen? Jag har pga klena knän inte sprungit en mil på länge men 6 km tog strax över 27 minuter, vilket blir just 45 min om jag håller ut 4 km till. Vilket jag ju inte gjorde…

    SvaraRadera
  6. Är lång, tanig och småfet (190cm, 77kg).

    Marklyft 156%
    Knäböj 130%
    Terrängmilen är ganska rejält terrängig (Skatås, Göteborg).
    Har inte med bänk- eller hantelpress pga axelproblem.

    SvaraRadera
  7. Om du tycker dig vara lite mjuk på 77 kanske 70 vore "hård" vikt, och på 190 cm är det inte så mycket muskelmassa. Jag är ju helt obildad i ämnet och rosenskimrande nyfrälst av knäböj, men jag tror ändå det är den övningen du behöver mer av, och förstås massor av mat. Gör som jag, ge det tre månader och ät som en tok. Kondisen kommer kanske lida och du blir inte smalare, men det hinner du löpa till rätta innan badsäsongen ändå.

    SvaraRadera