måndag 21 maj 2012

Det här med musik på gym

Om jag fick uppdraget att musiktortera erkännanden ur Guantanamo-fångar och var tvungen att välja något annat än Merzbox så tror jag musikvalet på Sats skulle ge utmärkta resultat. I morse var det bra jävla nära att jag i hopp om att slippa mer autotune erkände ett flertal komplicerade terrorplaner mitt i en overhead-squat, och som den analytiskt lagde kanske insett så är det inte optimala förutsättningar för fysiska topprestationer.

Att kalla musikvalet för bajs eller dynga vore på tok för generöst, eftersom sånt går att gödsla med. Utbudet består snarare av musikens motsvarighet till den rök som uppstår när man eldar frigolit, med ungefär samma hälsoegenskaper. Jag menar, när det känns som en lättnad då Danny Saucedos "In The Club" blästras ut genom högtalarna (och den låten är för öronen vad papercut är för ögonvitan) så tror jag inte gymmet skulle klara UNHCR:s normer för flyktingläger.

Okej, jag förstår att ett ställe som Sats inte kan blåsa på med fransk kaosblackmetal, rumänsk rymdtrans eller japansk isbrytartechno. Då skulle mest bara jag bli nöjd, och jag går motvilligt med på att det inte är en hållbar affärsmodell.  Men lösningen kan väl ändå inte vara att spela musik så befriad från själ och existensberättigande att belgiska barnmördare tar illa upp?

Precis när jag trodde jag fått hjärncancer i morse så kom räddaren i nöden, trodde jag—en låt med klart respektabla Everything But The Girl—men då började den GIVETVIS hacka och hoppa hela jävla låten igenom vilket var om möjligt ännu mer plågsamt. Det är som om deras högtalarsystem är allergiskt mot riktig musik och bara klarar av att förmedla de äckligaste maggotarna ur det musikaliska järvkadaver som är Spotifys topp-100-lista. Det har på fullt allvar gått så långt att jag inte kan träna ordentligt på Sats längre. Mitt hat mot musiken har tyvärr nått en nivå som jag inte förmår hantera.

Så till den som väljer musiken på Sats: må du brinna i jävelhelvetets infernaliska eldar tills evighetens solnedgång stundar. Jag ska köpa en MP3-spelare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar