fredag 4 maj 2012

Vårnyheter

Romanian Deadlifts: Kändes bra, men oklart om man ska fokusera en massa på att dra tillbaka axlarna också? Vad säger ni? Kollade lite Youtube men hittade ingen som går in på det i detalj. Jag försökte men det var lite svårt eftersom vinkeln man måste dra i ändras när man fäller sig framåt. Jag kan hålla ryggraden i okej position även om axlarna får dras framåt lite av vikten tror jag, men det är kanske bättre om man tänker att man ska nypa fast en penna mellan skulderbladen. Det som var bra är ändå att man liksom tränar in att verkligen låsa ryggen i det där "säkra" läget; Det är lättare när man startar upprätt än när man ska svanka in i låsläget sittande i botten när lyftet sker från marken. Förhoppningen är att jag på det här viset ska få bättre rygghållning i vanliga marklyft och Erector Spinae tjocka som proppmätta anakondor.

Jag testade också att göra långa jämfotahopp för att verkligen få snärta ut höften framåt. Tänk er hängpositionen en längdhoppare har ut från plankan; Så försökte jag göra ungefär, fast landa jämfota och ner i djup knäböj för att få hoppet så långt som möjligt. Jag gör nog alldeles för få explosiva övningar i dagsläget och det här var ganska roligt. Blev sugen på att leta upp en idrottsplats och testa länghopp faktiskt, jag har för mig att jag inte var helt värdelös på det i unga dar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar