torsdag 28 juni 2012

24 down, 76 to go

12 nya fina 40kg-ryck i dag, om man med "fina" menar "graciös som en snedlastad torktumlare på skridskor". Jag fick upp dem i alla fall. Jag gör 5 set om 3, så det var 3 missar, men ändå 2 set där alla 3 rycken satt som de skulle. Två av missarna kunde kanske räknas som godkänt om man bara tänker att stången ska till raka armar, men det var lite press eftersom jag inte låste ut armarna ordentligt i mottagningen. Jag fick inte lika ont i händerna tack vare normaltjock stång och att den var lite mer nednött.

Man hade ju kunnat hoppas att tekniken ska bli bättre, men för varje pass kommer jag bara til fler insikter om fel jag gör. Det största problemet är väl att när jag försöker fånga stången djupt (och inte fånga högt och SEN gå ner i böjen) så hoppar jag ut jättebrett med fötterna. Jag tror det är dålig förmåga att spänna upp ryggen ordentligt som gör att jag kompenserar med bredden, för då är det lite lättare att hålla ryggen vertikal. I ryck är jag väldigt långsam ner under stången också känns det som. Jag försökte öva på hastighet med bara stången men behöver köra mer sånt.

Appropå ryggen har jag svårt att få till riktigt bra svank i bottenpositionen också. Utöver mina armeringsjärnsstela fotleder är det säkert höft och bäcken som kärvar. Jag har börjat göra böj på 60-70 kg med långa pauser i djupaste botten för att träna positionen och det känns lovande hittills. Disclaimer: Gammal hund, sitta, osv.

En sak var bättre i dag i alla fall: Jag började tänka mer att jag ska hoppa uppåt, för jag har fått lite för mycket fokus på höftens träff mot stången. Nu när den träffen börjar sitta och jag lägger till lite mer uppåthopp så flyger stången upp mycket lättare. Det ska bli kul att bli ännu bättre på den delen.

I stöt är det ännu värre. Eller nja, själva stöten går ganska fint måste jag säga; Jag är inte toppenbra på att skjuta ifrån med hälarna vilket gör att jag inte får ut så mycket tryck som jag borde, men jag tror jag har konsekvent fotposition, låser ut ordentligt och sådär. Här är största bekymret i stället när jag ska fånga stången på framsida axlar. Det känns som om jag cyklande försöker ta emot 30 kg äpplen som faller från ett lastbilsflak framför mig och handlederna fladdrar runt värre än slutnumret i en After Dark-krogshow. Jag gjorde bara 3 på 60 kg i dag för allt kändes så otroligt dåligt.

Inga pass på atletklubben den här veckan pga arbetsschema mm men nytt försök nästa vecka. Då kanske stöt ska få lite välbehövligt fokus innan jag har ihjäl någon (t ex mig själv) med mitt flaxande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar