onsdag 20 juni 2012

Semesterschemat

Nu har jag hafsat runt utan någon särskild plan för ett enda träningspass i ett gäng månader och även om den sortens träningsanarkism varit trevlig så börjar min inte Alejandro Fuentes Bergström sakna det där med struktur. Jag vill bli starkare igen och jag vill verkligen bli bra på de olympiska lyften, så nu ska jag fanemej göra 100 korrekta ryck på 40 kg innan jag ökar vikt mer. Ja, HUNDRA.


Den här missade jag. Också.

I går tänkte jag att jag kunde greja 50 eftersom 45 gick exalterande lätt, men sen brände jag av säkert 15 misslyckade försök i rad. Vad som händer när min inre surjämte vägrar acceptera nederlag på det där sättet är att jag inte lär kroppen att genomföra rörelsen rätt eftersom den aldrig fullbordas.

Missarna beror på teknik och inte styrka eftersom jag kan ta 50 i overhead squat utan för mycket bekymmer, men jag lyckas uppenbarligen inte placera kroppen under stången korrekt när det ska göras i ryck. Jag filmade några försök på slutet (nej, ni får inte se, än) och jag har så hiskeliga och uppenbara teknikbrister att det över huvud taget inte är läge att tänka på vikter. Så nu ska jag göra 100 st på måttliga 40 kg för att avprogrammera de fel jag gjorde. Kanske inte i rad, men det vore ju coolt.

I stöt tänker jag att 60 kg kan funka. det är egentligen lite för lätt i själva stötmomentet eftersom jag i det närmaste kan pressa den vikten och jag vill ha något som jag MÅSTE stöta för att klara, men igen är det teknik jag ska träna och inte maxvikter. Dessutom fick jag ont i armbågen i går när jag lyckades fulfånga en på 70 kg som jag fått för långt ut från kroppen. Så även här ska jag göra 100 innan det blir mer vikt.

Tyngdlyftningen ska kompletteras med lite styrkebitar och löpning för att ge följande veckoschema:

  • Måndagar: Tyngdlyftningsteknik hos Stockholms Atletklubb. 
  • Tisdagar: Tunga böj, marklyft med ryckgrepp och lite annan ryggstyrka som t ex good mornings, RDL eller kettlebellsvingar.
  • Onsdag: Beroende på form val mellan vila, löpning eller styrkekondis. Tänker återuppta det här med 100 burpees på tid. Jag måste ju under 10 minuter i alla fall.
  • Torsdag: Tyngdlyftningsteknik hos Stockholms Atletklubb. 
  • Fredag: Tunga frontböj, konventionella marklyft, bänkpress och magövningar.
  • Helg: löpning nån av dagarna.

Kör jag det där till i typ september så är det ju själva fan om jag inte ska få ordning på både styrka och teknik. När jag tänker att jag kanske bara är 12 veckor från 65 i ryck och 85 i stöt blir jag svinpeppad och vill gå och träna NU DIREKT. Men jag har ätit pizza och är svinmätt så det får bli i morgon.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar