måndag 23 april 2012

Dataträna: Runkeeper (och lite böj förstås)


Jag har börjat fiffla lite med Runkeeper för löpandet och har nu en profil på sajten. I går tog jag en tur med damen och testade lite högre tempo på kortare sträcka. Facit är att min kondis inte magiskt blivit bra på de senaste veckorna, men det är ju kul att dra på lite tills lungorna fattar eld. 4:46 kilometertid är väl okej men jag vet inte om jag har så mycket bättre tider i mig. Över lag himla fiffig app det där, och har man en Macintoshtelefon och gillar att springa så är den i princip obligatorisk.

Efter torsdagens misslyckade böjpass så fick jag lite krångel i vänster höft igen, men lyckades i morse trolla bort det med hjälp av ett listig skivstångstrick: Jag hittar ingen fin video på det nu, men man sätter sig på golvet i så bred split som kroppen tycker är bekvämt, tar en skivstång som ligger mot ena foten och sen upp mot andra benets höftled. Lägg stångens ände uppe på höftböjaren och rulla den fram och tillbaka, lite som en kavel över höftböjaren. Jag lutade mig bakåt på ena armen för att öppna upp mer och komma åt ordentligt, och sen tog jag andra benet (det ben vars höftböjare jag inte kavlar) och lade ovanpå stången för att öka trycket. Man kan vika foten inåt/utåt för att hitta rätt, och hos mig fanns nån sorts hård knöl av stum muskelvävnad inne i höften som efter ett par minuter av detta var alldeles mjuk och gosig igen. Svinbra grej, men jag kommer behöva ett par omgångar till eftersom den stelnar mer av böj. Gissa vad jag körde i dag…

Jag kan också rapportera att 3x8 OH-squat gick bra på 35 kg, 40 kg nästa! Jag är verkligen helt förälskad i den övningen, men fasen så instabil man blir när axlar och övre rygg börjar tröttna. Hur OS-lyftarna kommer ur botten med typ dubbla kroppsvikten på raka armar är helt obegripligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar