tisdag 17 april 2012

Det här med skorna

Men vadå tänker du, varför ska man ha speciella skor till tyngdlyftning? Det undrade jag också, och i nån sorts naturalistisk hippieanda köpte jag "zero drop"-skor eftersom jag tänkte att det bara ska vara den naturliga kroppen och skivstången utan tillbehör som dragremmar, bälten, specialskor och knullgunga.

Det har fungerat helt okej och jag tycker fortfarande det är sunt att lära sig rörelserna rätt med ett minimum av assistans. De som inleder sin skivstångsrelation med gymhandskar, bälte, dragremmar, knälindor och den där jäkla BMX-vadderingen på stången kommer inte alls lära sig lika snabbt tror jag. Men det finns faktiskt jättebra skäl för att skaffa riktiga lyftarskor, som man kan läsa här. Jag älskar mina som om de vore mina barn redan efter ett pass. De där andra skorna kommer jag fortfarande ha på löpbandet och till alla hopp-och-skutt-pass, överkroppstrams osv.

Jag tänkte att rimligen kan jag inte bli så mycket stadigare av en annan sko, men skillnaden är jättestor. Känslan blir att man står som ett välarmerat betongfundament mer än den vingliga köttkorv man egentligen är. Den höjda hälen underlättar väldigt mycket vid frontböj, eftersom jag kan få fram knäna mer utan att vrida ut foten lika mycket, vilket i sin tur låter mig koppla in lårets fram- och baksida mer. De musklerna är starkare än adduktorerna och vips orkar jag mer med samma böjdjup och vighet. Mest överraskande var hur mycket lättare det var att få bra tryck från hälen och hur mycket tryggare det kändes att ha en mer hälbaserad viktfördelning.

Dagens invigningspass blev (efter uppvärmningsvikter på respektive övning):

  • 80 kg frontböj, 5/5/5/5/5
  • 30 kg overhead squat, 8/8/8/8
  • 50 kg good mornings, 10/10/10/10
  • Ovanstående varvat med lite femmor vanlig böj i maximalt tempo för att få upp explosiviteten.
OH-squat (tillsammans med gårdagens OH-utfallssteg) är skitroligt! Första repsen i varje set vinglade jag och fick gå ner skitsakta, men sen hittade jag balansen och kunde pumpa på. Jag ska se om jag klarar femmor på 40 kg nästa gång, axlarna var lite möra från i går. Jag får nog kliva upp till minst 85 på frontböjen också, men får märkligt ont i tummarna(?!). Måste laborera lite med greppvidden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar