tisdag 11 september 2012

Hundra gånger kroppsvikt

I en kommentar på Kalles blogg skrev signaturen Paleo Micke att han gjort 100 böj på kroppsvikt (82,5 i hans fall). Upplägget blev 32 minuter och 10-10-10-8-8-7-6-6-5-5-3-3-2-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1. Detta ville förstås jag testa också, även om det förmodligen är åt helsike för mycket volym och ett jätteeffektivt sätt att bli seg och ickexplosiv. JAG TRÄNAR VÄL VAD FAN JAG VILL.

I morse blev det i alla fall av. Jag körde på 87,5 eftersom jag vägde in lite norr om 85 och kände att det var mest klädsamt att avrunda uppåt. Så dagens pass var att lyfta 8,75 ton. Jag tänkte att jag först och främst ska göra 3x10. Det är säkert 1,5 år sedan jag körde tior på över 80 kg och mina enstaka set om 20 reps på 75 är dels lättare och dels färre reps totalt, så jag hade ingen riktig koll på hur detta skulle gå. Jag misstänkte att det kanske skulle bli overkill med 100 reps så jag var beredd att runda av vid 50 och veva lite kettlebell i stället.

Efter tre set om 10 tänkte jag att orkar jag en tia till är det ju bättre än Micke som gick ner på åttor där. (Nej, andra behöver inte tävla med mig för att jag ska tävla med dem. Jag är ju kille, vi funkar så.) Fjärde setet blev mycket riktigt en tia och sen femte också. Här var jag rätt nöjd, för 5x10 var lite bättre än jag trodde jag skulle klara. Då bestämde jag mig för att fortsätta sikta på tior tills det blev för tungt, men när set 6 och 7 mot alla odds också var i hamn kunde jag ju omöjligen ge upp – Dels var jag för nära slutmålet 100 böj och dels började det bli uppenbart att asmäktiga 10x10 var inom räckhåll.

De sista 3 seten var ingen njutning, kan jag säga. Att psyka upp sig för att kliva in under stången och börja böja blev extremt besvärligt här. Setvilan som i början var kanske 2 minuter var nu uppemot 5 och när jag klivit ut stången ur racket gick det skakningar genom benen. Lyckligtvis är 87,5 en vikt jag kan nöta ettor med hela dagen (känns det som), så de första 3-4 repsen per set gick relativt smidigt även på slutet, men ända sedan första setet kom mjölksyran allt hårdare och på slutet var det rena tsunamin. I det allra sista setet visste jag att jag skulle klara det men var så uppspelt över segern att jag faktiskt var svinnära att fastna i allra sista repetitionen. Den tog typ 3 sekunder, men upp kom jag.

De första seten körde jag 5 repetitioner, sen 1-2 extra andetag, sen 5 repetitioner till. Set 4-6 var 5-3-2 och de sista tre seten var mer i stil med 4-3-2-1. Stången lämnade förstås inte axlarna förrän varje tia var klar. Min tid blev tyvärr hela 37 minuter men jag tror det beror på att jag envisades med tior och det satte spår i setvilan.

Nu är jag JÄTTEJÄTTETRÖTT i benen. Snälla, om ni klår detta så berätta det inte för mig. Jag behöver leva på den här bedriften en stund nu.


1 kommentar:

  1. Näe jag skulle fan aldrig komma på tanken att nöta kroppsvikten i böj en miljard gånger.
    Hatten av för segern, sånt är JÄVLIGT viktigt!

    SvaraRadera