söndag 9 september 2012

Sats Medis, vändningar och ryck

I fredags morse hade jag ett morgonmöte på söder så jag passade på att återbesöka Sats Medborgarplatsen. Den dåliga lukten var borta, de hade nya stänger som hade så bra räffling att jag kunder OH-böja 60 kg utan magnesium, men fortfarande bara en plattform (om än två skivstångsställningar) och världens sämsta hårtork i herrarnas omklädningsrum. Man kan få låna en i receptionen "mot pant" men alla som varit på Sats Medis vet att det är ungefär femton ljusår upp till repan så jag orkade inte genomföra den strapatsen tur och retur med dyngblött hår. Eftersom de fortfarande har sjukt mycket vikter och ändå har förbättrat ett par punkter sen sist uppgraderas härmed Sats medis till 3 av 5 i betyg, men mer än så kräver fler plattformar.

Jag nötte lite ryckteknik som börjar kännas riktigt bra när det är lätt vikt, men redan vid 40 så strular "snatch balance"-övningen. Jag är på något vis rädd att fånga långt ner trots att jag vet att jag utan bekymmer håller 20 kg mer över huvudet i djupaste böj. Så i stället för att hetsa på med OH-böj så ska jag bli bättre på snatch balances (ryckgreppsstötböj?), som sägs vara mycket mer överförbar till riktiga ryck. Jag pushpressar ju 60 så det handlar mest om att våga fånga djupt och inte bara pushpress till OH-böj, men min kropp verkar inte alls gilla den idén. Så här ser övningen ut i alla fall, om man gör den så som jag försöker göra:



Nu när jag kör vit månad och inte är obligatoriskt mysbakis på lördagar passade jag på att riva av ett pass på "hemmagymmet" Sats Marievik, och fokuserade på vändningar, inspirerad av en snubbe som nötte på med fin teknik på Medis dagen innan. När min teknik sitter så är jag stark nog att styrkevändningar på 60 kg kan fångas med spikraka ben, men ska jag upp mot tresiffrigt måste jag lära mig fånga i böj, vilket har visat sig vara lite som att lära en fisk att jonglera.

Jag vet inte exakt vad felet är, men så fort jag ska ner snabbt så ballar kroppen ur helt, precis som i snatch balance. Överkroppen lutar framåt mer när jag ska fånga en vändning än om jag gör en frontböj och fot- och knäposition är rena lotteriet. Jag testade alla möjlig kombinationer av "clean pulls", styrkevändningar, böjvändningar och frontböj. Till exempel flera set med clean pull, power clean, front squat, full clean. Jag tänkte att om jag drar först utan att fånga så får jag till stångbanan, sen fånga högt för att sätta den positionen, sen en böj för att memorera detta med upprätt torso, sen komplett vändning där jag sätter ihop alla delarna. Allt går jättebra till sista momentet då jag plötsligt hoppar ut för brett, ändå lyckas komma lite framåt med överkroppen och dessutom fångar halvhögt och sedan sjunker ner i en jävligt avig frontböj.

En annan konstig grej är att när 60 kg landar mot axlarna i botten känns det som att frontböja 90. Jag måste nog springa på atletklubben lite mer så de får lära mig det där, för jag KAN ju frontböja 90. Jag hade ju tänkt att jag skulle stöta kroppsvikt vid det här laget men man måste tydligen träna stöt för att nå dit. Jaja, det får väl ta nån månad till då. Sen jävlar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar