tisdag 4 december 2012

150 kg marklyft: Check!

Jo då, trots att jag inte tränat marklyft sedan kvinnor fick rösträtt och faktiskt knappt tränat alls sen i oktober, så lyckades jag på ren pepp och tjurighet dra 150 kg i mitt livs mest krökta marklyft. Men upp kom den, och ryggen small otroligt nog inte av som en kolfiberskidstav i en spektakulär puckelpistolycka, så slutbetyg blir klart godkänt.

När jag i våras gjorde aningen mindre räkformade femmor på 145 med riktig reset (inga studs-reps) var jag ju såklart starkare, men testade aldrig att öka. Det borde jag väl inte ha gjort nu heller, för övre ryggen är verkligen för svag. Jag hade mitt nya fina bälte nu, men jag vet inte riktigt hur mycket det hjälpte. Det är väl en vanesak men jag tyckte mest det kändes konstigt.

Bältet ja: Jag köpte ju medium och nybajsad på morgonen kan jag ha det på näst yttersta hålen, men såhär på aftonkvisten med frukost, lunch och middag jäsande i innanmätet räckte bara allra yttersta läget. Så om någon fellow Stockholmare med aningen mindre omfång tänkte handla ett bälte från Eleiko kan hen få köpa large så byter vi.

Efter en himla massa marklyft testade jag lite OH-böj men höfterna är inte superglada och utöver att ryggen var slutkörd hade gårdagens pattmos gjort axlar instabila. I stället blev det högreps kettlebell-svingar på blott 24 kg eftersom det var tyngsta jag hittade (men det räckte rätt bra efter marken). Sist lite biceps eftersom allt annat var trött. Nu blir det vila några dagar eftersom jag ska dricka så in i helvete mycket öl på olika reklamfester.

1 kommentar: