lördag 29 december 2012

Kan höftproblem vara svag bål?


I den här videon ser vi hur korrekt aktivering av bålen (core schmore…) kan förbättra rörligheten i höfterna. Sjukt intressant med tanke på mina bekymmer, och särskilt då jag är sjukt kass på att träna bål/mage. Om det förbättrar höfterna kanske jag blir mer benägen att få in lite magpass.

Samma snubbe, Dean Somerset, har en artikel där han i princip säger att stretching inte fungerar och ger rätt tilltalande råd om vad man ska göra i stället.

Men det tar vi en annan dag, nu ska jag dricka vin och författa en lista över årets bästa skivor.

3 kommentarer:

  1. Hej Ola, det är jag igen!

    För höftrörlighet så fick jag en rejäl aha-upplevelse av vissa av övningarna i den här videon (jag springer och kör knäböj/mark och sånt där tjafs). Småmusklerna såsom gluteus medius och tensor fascia latae fick en rejäl duvning. Man får bortse från att hon är en pilatesbrutta och göra övningarna ändå. Särskilt första övningen illustrerade för mig att andra människor alltså kan röra benen på helt andra vis än vad jag kan. / Ylva

    SvaraRadera
  2. Och så var det länken då...

    https://www.youtube.com/watch?v=7Q7L673i8OY

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åherregud det där ser omöjligt ut. Måste givetvis testa! Återkommer.

      Radera