söndag 4 augusti 2013

Perfekt sommarväder säger ni? 170 kg marklyft i SAK-gruvan säger jag

I dag blev det lite bra, lite anus och lite mittimellangården. Det bra har jag redan avslöjat i rubriken:


Jag trodde jag hade gjort 165 men hittar nu inga bevis för det, så 170 kg är väl pers med 10 kg då. Detta var ohyggligt jävla tungt och hållningen sett från sidan var förmodligen av typen som ger kiropraktorer panikångest, så jag ska nog hålla mig kring 150 kg i typ ett halvår innan nästa maxning, alternativt testa med bälte kanske. Notera också greppet: Inget växlat trams eller dragremmar här inte.

Dagens mittimellan var knäböj där jag gjorde nu gjorde 3 set sjuor på 100 kg i stället för tvåor på 115 som sist. Jag filmade mina set och till min förskräckelse såg första setet vidrigt dåligt ut: Jag tappar svanken nästan totalt och har nån sorts dubbelvikt styrkelyftarhållning a la low bar-böj. I set 2 och 3 försökte jag ordna upp det lite och eftersom jag inte får fram knäna så långt så måste jag ju ha någon sorts lutning ändå, men riktigt fint blev det ju aldrig. Så här spännande ser det ut:


Jag borde kunna ha vikten mer mot hälarna och därmed få upp torson bättre, men jag har väldigt svårt att få till det. I bland rätar jag på benen så att knäna åker bakåt för tidigt på uppvägen, vilket gör att jag förblir framåtfälld längre än nödvändigt och jag får den där fula squat-morning-tendensen. Måste böja mer.

Det första jag gjorde i dagens pass var det som gick sämst: Vändningar. Jag hade sådan tur att Helena var på plats så jag fick lite välbehövliga tekniktips. Precis som i böjen ovan tappar jag ryggen en del och jag har tidigare skrivit att jag försöker motverka det genom att hålla isäg armbågarna i frontböj, men av oklar anledning (eller bara för att jag är trög) hade jag inte tänkt på det för vändningarna. Nu testade jag lite i alla fall och tror jag fick till det OK på 70-75 kg. Fram dit hade jag gjort treor så vips fick jag hybris och skulle fortsätta med det på 80 och 85 kg, vilket är måttligt smart när man har 87 som personbästa. Jag hade tydligen en dag där jag inte kunde sätta mig ordentligt så det blev försök på treor styrkevändning, med betoning på "försök":


Om jag blir lite starkare i ryggen så jag inte är så rädd att sätta mig under tunga vändningar borde ju 95-100 gå med tanke på att ena 85:an där är hög styrkevändning. Men teoretiska pers kommer man ju inte långt på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar