tisdag 27 augusti 2013

Träningsvardagslunken

Den här bloggen blir uppenbarligen bara mer och mer fokuserad träningsrapporter. Jag har inte så mycket annat att säga: Jag går till SAK-gruvan, försöker tyngdlyfta lite och jobbar på att hitta en balans mellan borde-träning och skojträning. Sen skriver jag här hur det går och förhoppningsvis finns det något av intresse om man gör liknande övningar och likt mig är sugen på att göra dem bättre och bättre, inte bara tyngre och tyngre.

Nåiallafall, lite om vad jag gjort på sistone:

Fredag
Först pullups, 5/5/5/4 pga sämst i Sverige på detta.

Sen bakom nacke: en pushpress eller två, tre till fem kickstötar och ungefär lika många splitstötar, i den ordningen i samma set upp till 70 kg. Jag är jättejättedålig på stöt.

Sen frontböj upp till tvåor på 100 kg (vilket jag aldrig gjort förut) i 5 eller 6 set eftersom jag tydligen inte kan räkna.

Därefter pressar, tänkte göra femmor på 60 kg men fick bara 4/3/2 och gav upp, körde lite på 50 och gick vidare till Lu Xiaojun-oblique-straff-svaj-grejen, 20 reps per 3 set:


Sist skivstångs-ab-wheel, 3 set tior. Min mage är fortfarande härjad av de här sista två övningarna 4 dagar senare.

Måndag
Treor ryck där första repetitionen hade lååååång paus vid knäna för att stärka rygg och lära nervsystemet knipa ihop skuldrorna. I bland lite pauser i reps 2 och 3 också, gick på känn. Kändes väldigt lätt till och med 55, faktiskt också första setet på 60 kg, men sen bom i andra och klarade lyft i tredje och sista på 60.

Sen vändningar, även här med lång knäpaus och sen från höga häng, varierade och gick lite på känn för ryggposition och timing. 2-5 stötar på slutet, upp till 70 kg. Sen treor vändningar utan stöt på 75/80/80/80 där allt rasade pga hunger/utmattning. Har plötsligt glömt helt hur man sätter sig i en vändning, så blev det inte fullträff och superhög styrkevändning bommade jag. Usel teknik.

Tänkte köra lite böj på slutet men en rep på 100 kg gjorde att det svartnade så jag vinglade hem på cykeln och åt mat för första gången på typ 9 timmar.

Tisdag
Styrkelyftsbonanza i dag: 5x5 böj bak på 110 kg (vet inte om jag gjort det förut?! Gjorde 3 set 8 juli) och sen superset 10/9/8… osv till 1 på 110 kg marklyft och 60 kg bänkpress. Sist jag testade i januari så körde jag 120/50 men fick ge mig på slutet eftersom ryggen var alert som en manet. De här vikterna var ju samma total men mycket bättre fördelning: Jag tror ryggen var ok genom alla marklyft (fegade lite och körde touch&go) och jag fick kriga lite på bänken i 6 & 7-repparna. Jag tog väldigt god tid på mig och köttade inte på som nån Crossfit-fantom, så det hela tog 23 minuter(!) men nu vet jag i alla fall vad som är bra vikter och kanske kan elda på lite mer nästa gång i stället för att snacka skit med klubbkamrater. Svetten vårflodsforsade trots tempot och nu är jag helt makalöst trött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar