onsdag 6 februari 2013

Huvud, axlar knä och tå

I går körde jag ungefär 90 minuter frivändningar nere på Atletklubben. Inte för att det är min favoritövning—den är för mitt nervsystem vad Mac OS X är för en kulram—utan för att skona den del av händerna som får stryk av det breda ryckgreppet. Men en och en halv timme hook grip har nu förvandlat exakt all hudyta i greppet till något som mest liknar en korsning av torkat messmör och grankåda. Så i dag sitter jag vid skrivbordet med en söt liten rosa nagelfil som jag—helt trygg i min överväldigande manlighet—slipar ner förhårdnader med. I morgon blir det premiär för nya dragremmarna som förhoppningsvis ska underlätta.

Vändningarna började ändå kännas aningen mindre obegripliga under det här passet. Nu blev det säkert 30-40 reps från golvet på 60 kg (och MASSOR från häng på lägre vikt innan jag ens nådde dit) och sen fem set tvåor på 70. Trots utmattning tog jag dessa långt, långt upp i styrkevändning och tänkte att det kanske betyder att tekniken ändå är på den nivån att jag borde kunna göra en etta på 80 bara jag fångar djupt. De planerna sjönk förstås som Zimbabwes valuta; Antingen så har jag dragit med armarna hela tiden och nådde gränsen för vad de klarar, eller så var det någon annan aspekt av tekniken som hindenburg-krashade vid 80. Jag kom till låren men där vägrade kroppen dyka ner.

Jag tänkte köra stöt också men vänster axel har nån sorts vidrig nervilning som förstör; Jag stöter till 90% utsträckning men pressar sista 10% för det gör för ont annars, och det rörelsemönstret vill jag inte vänja mig vid. I stället blev det massor av strikta pressar, med som tyngst 50 kg på 3/4/5/4/3 reps. Sen jobba upp till 90 kg frontböj i tre fula, trötta treor.

Pullups då, undrar ni. Jag har gjort EN. Skammen.

2 kommentarer:

  1. Blir ändå rätt impad över att du orkar köra "30-40 från golvet och MASSOR från låret inan dess". Den viljan!

    ...men inte lika impad över att du gjort en (1) pullup. Den oviljan! :-)

    /Daniel AKA Kettel Bello

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen JAHAAAA jag fick för mig att "kettel bello" var tjej, hence total förvirring =) Lovar försöka pullups efter passet i dag men alltså min svaghet i armar & övre rygg är smått sensationell. Plus att jag väger 92…

      Och baksida lår är inte jätteglada över alla mina vändningar från golvet kan jag säga. Har INTE hämtat mig tillräckligt för att köra igen i dag, men det är bara att bita ihop.

      Radera