tisdag 26 februari 2013

Mycket snack, lite verkstad

Tisdagspass på SAK utan coach, men vi var 6 pers från nybörjargruppen på plats ändå. Jag lotsade en av gruppens färskaste tillskott genom lite övningar och tror jag lyckades babbla exakt hela tiden trots att jag egentligen inte vet ett jävla dugg vad jag pratar om. Jag kan verkligen störa mig på andra som inte har vett att hålla käft emellanåt men lyckas trots den insikten ändå inte stänga av min egen snacktsunami. Jag hoppas mina tips inte var helt åt helvete i alla fall. Jag borde träna mer helt själv där jag bara tänker på min egen prestation och riktar all energi åt det hållet.

Ryck gick sisådär. När jag väl har knäna tillräckligt långt bak, vilket inte är ofta nog, har jag antingen benen för raka så jag inte får någon kraft från klippet, eller så krummar ryggen. Jag försöker jobba på knänas position och vinkel när stången passerar där baserat på hur jag ser andra lyftare göra, och bästa stället att kolla är nog Hookgrip på Facebook. Kolla när de passerar knäna, hur knät sen inte rätas ut mer förrän de träffar vid höften. Detta är förstås för att vid höften måste det finnas lite böj kvar i benen att skjutsa ifrån med så stången får fart uppåt. Som jag varit inne på förr finns det vissa som böjer knäna MER igen efter knäpassage, just för att ladda frånskjutet.

Vändningar innehöll två fula missar MEN jag fick till bättre träffar än på jättelänge och mötte stången osedvanligt bra i mottagningen utan att fånga för högt eller att den krashade ner på mig, även om jag krummar lite i ryggen innan jag har balansen: Svårt att fånga lika rakt som man frontböjer. Treor på 70 kg på slutet hade en gnutta mersmak men börjar jag under knät är det mycket svårare om jag ska bibehålla teknik och inte urarta i crossfit-vändningar. Inga stötförsök pga axeln.

Avslutningen var först Helenas ordinerade böj, i dag femmor fram på 90/90/80/80/80 med en miss i sista rep på andra 90-setet. Det första setet innehöll lite ostbågehållning enligt de närvarande ögonvittnena så när jag i set 2 försökte strikta upp allting höll det inte. Bra med lite extra ögon för formdisciplinen, men jag fick nästa dra ur dem kritiken. Om jag gör fel så vill jag veta det, jag vill inte slösa tid på att göra saker fel bara för att någon av artighetsskäl håller inne med feedback. Om jag så behöver bli Gordon Ramsay-sågad i 10 veckor then so be it, jag ska bli bra på detta och det funkar inte i någon sorts medhårsstrykande kejsarens-nya-kläder-miljö. Jag är vuxen och behöver inte daltas med, men jag fattar om alla tränare och lyftarveteraner är måna om att inte skrämma bort folk. Får kanske framföra detta önskemål lite tydligare.

Allra sist körde jag Klokov-pressar för att forska vidare i vad axeln är sur över, men kom som vanligt inte fram till något annat än att jag är enormt svag. Några femmor på 44 var fullt tillräckligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar