fredag 8 februari 2013

Teknik schmeknik

I ryck känns det som jag från knäna har rimlig koll på positionerna nu; Jag är ingen begåvning men det funkar okej. Måste få lite mer utsträckning, tänka bröst upp och få armbågarna uppåt mer så inte stången får så mycket båge bara. Vid start från golvet och i vändningar däremot så är det fortsatt uppförsbacke. Mitt största problem är att få knäna bakåt så stångens bana kan vara vertikal, eller ännu hellre gå lite inåt fram till träffen. Den som läst amerikanska tyngdlyftarforum har nog råkat på uttrycket "sweep the bar", alltså att med latsen hålla stången in mot kroppen fastän axlarna, sett från sidan, är lite framför. Detta är jag skitkass på.

Här är en video med en massa slow motion, dubbelexponeringar på lyckade/misslyckade försök och annat gött. Kika:



Man kan nog hitta ca en miljon lärdomar i den här videon, men det jag för min egen del fokuserar på nu är:
  • Videon visar hur framåtlutat skenben vid överstöt ofta betyder miss, men samma sak gäller vid knäpassage; här ska benet vara vertikalt, rumpan bak och axlarna aningen framför stången.
  • Utöver vertikalt skenben är knäleden som rakast när stången är precis ovanför knäskålen; Sedan blir de ofta lite mer böjda igen när knäna till slut tillåts komma framåt och man laddar för utsträckningen (andra draget / "second pull"). Här kommer också knäna framåt för första gången sedan startpositionen. Detta skedde automatiskt för mig i tisdags när jag först vände från full utsträckning och sedan jobbade mig ner cm för cm tills jag drog från golvet. Jag kämpade emot den här andra knäböjningen först men inser att det kanske är "rätt" ändå.
  • Om man inte får in knäna under stången efter knäpassagen så blir det väldigt svårt att skicka den uppåt vid utsträckningen/lårträffen/klippet. Jag och många andra av nybörjarna är så fokuserade på att hålla ryggen i position att vi aldrig får in tyngdpunken under stången efter knäpassagen, utan i stället slungar upp stången med ryggen som en hävarm, helt utan att få kraft från benen.
Mina dragremmar kom först i går så det hann bli ett till pass utan, och händerna är helt trasiga nu. De gjorde ont även vid vändningar i går så jag lyckades inte med några vikter alls. Avslutande böj blev 5x5 på 90 kg och gick lättare för varje set. Nästa gång det blir bakböj lassar jag på 100 även om jag har 1,5 timme lyftning i bagaget. Jag väger för fan 91-92 kg nu, måste få upp böjstyrkan nån gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar