fredag 31 augusti 2012

Dagens lårprygel

Många duktiga träningstyper säger att man ska veta vad man ska göra innan man kliver in i gymmet i stället för att slumpa runt lite på känn. Poängen är att man alldeles för lätt skippar saker annars. Men det blev lite på känn i dag, för när jag skulle göra ett en tvåa böj på 100 kg inför att ge femman på 110 ett nytt försök så kändes kroppen lika medgörlig som en sur katt. I stället fortsatte jag göra repetitioner på 100 så det blev en femma där och skippade 110 helt och hållet. Övriga två set på 100 gick däremot bra, kanske för att jag inte varit uppe på 110 och stökat? Jag fick till bra djup (inga fegvändningar precis vid parallellhöjden) och även om ryggen är lite klen så var det inte så mycket good morning-stuk. Så nu tänker jag att i stället för att fortsätta med 5x3 på 100 tills evighetens solnedgång stundar så kanske jag ska testa treor på 110.

20 böj i rad puttades upp ännu lite till för att hamna på 75 kg i dag. Så länge jag får ta mikropauser med 3-4 andetag efter 5, 5, 3, 3, 2 reps så kommer jag ju kunna ta mer också, men jag kanske ska stanna på 75 och försöka jobba mot att ta alla 20 helt utan paus i stället. Jag känner mig mycket, mycket starkare i den här övningen nu än för ett par månader sedan. Jag gissar att ursinnescykling över västerbron i motvind två gånger dagligen har gjort låren ganska Gunde Svan-iga.

Det blev lite OH-böj också. Jag tänker att jag ska klara 15 på 55 kg som den där tjejen jag visade video med förut, men jag glömde mitt magnesium hemma i morse och greppet började skita sig vid 7 så jag fick ge mig. Vet inte om det hade gått ändå, men några till hade jag fixat.

Mitt ryckgrepp är inte ända ute vid ändarna (min vingbredd är ca 189 cm mellan fingerspetsarna) så om ena handen glider sista biten ut blir vikten sned. Som jag gnällt om tidigare är mina händer dessutom av en storlek som hade behövt en tjockare stång för att få riktigt bra grepp. En annan sida av det problemet är att mina handflator är så stora att stången hamnar väldigt långt från handleden, och det är lite obekvämt när man kommer upp i vikt. Det går ju garanterat fixa med att lära sig greppa smartare, men jag tycker om att klaga, så nu gör jag det.

Jag hade lite ont om tid så det blev för miljonte veckan i rad inga marklyft. Jag får smita förbi i morgon kanske (tänkte nämligen—håll i er nu—INTE DRICKA ALKOHOL I DAG), för jag måste/vill verkligen börja få in lite mark i schemat igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar