söndag 5 augusti 2012

OS-lyftningen


Kollar ni nåt på OS-lyftningen? Ilya Ilin levererade här om dagen men Klokov och Akkayev har båda mystiskt droppat ur 105kg-klassen och flera Ukrainare har också försvunnit. Visst kan det vara riktiga skador i vissa fall, men det känns väldigt mycket som om de överaskats av att WADA visat sig ha någon sorts professor Balthazar-test för att upptäcka den senaste varianten av dunderhonung som de tagit. Så nu väljer de hellre att dra sig ur än att åka på 4 års avstängning och därmed även missa nästa OS. Jag hoppas jag har fel, men kom igen... jag har ju aldrig fel.

Om man dessutom väger in t ex hur Armeniens Meline Daluzyan ser ut så blir det ganska svårt att låtsas som om doping inte är en extremt stor faktor inom tynglyftning. Sen fattar jag varför vissa väljer att ta de riskerna och bli världsbäst hellre än att skippa fusket och vara garanterat chanslös: I de stora lyftarländerna kan man leva på lön från staten om man är framgångsrik, så att spritsa hästmedicin i skinkan är många gånger skillnaden mellan att aldrig kunna leva på sin sport och att kunna träna på heltid med en inkomst klart över riksgenomsnittet.

Jag hoppas i alla fall att Albegov och Salimi får en bra duell i 105+ på tisdag. Jag hejjar lite på Albegov eftersom han har mäktigare lår. Jag utgår från att båda byggt upp sin fysik och styrka med hjälp av lite mer än färska grönsaker och friskt humör, men om alla gör det så är det väl rättvist och mäktiga lyft är mäktiga lyft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar