torsdag 23 augusti 2012

Det blev 4

…high bar-böj på 110 kg, alltså. Jag vill ju klara fem och gav den femte en ärlig chans men fastnade i botten. Eftersom detta var på plågsamt utrustningsfattiga Sats Sankt Eriksbron så finns inga skyddspinnar utan jag fick försöka dumpa vikten bakåt. Det gick helt ok men stången skavde lite mot ryggen på väg ner. Jag höll svanken bra så det var mot erector-musklerna, men det känns ju lite riskabelt om man börjar skava mot kotorna med tunga vikter. Nu har jag gjort en sån dumpning i alla fall och kanske inte är lika rädd att fastna i fortsättningen.

Jag var lite mosig efter de där fyra segböjarna så sen blev det 5 set à 3 reps i stället för vanliga 3x5 på 100 kg. Det är inte så bra med så många set för vilan tenderar bli lika lång ändå och det äter upp träningstiden. Jag gillar att vila, nämligen.

Jag har problem med att höfterna åker upp mycket snabbare än axlarna när det blir tungt så det blir nån sorts goodmorning-squat. För att fixa det försökte jag justera tyngdpunkten aningen mer mot hälarna och tänka på att koppla in skinkor och baksida lår så fort som möjligt för att fälla upp överkroppen maximalt redan i bottenvändningen. Det i sin tur kräver att man håller svanken riktigt bra och för att klara det måste jag nog få upp rörligheten i höfterna lite mer. Det gick väl sisådär med allt detta i dag, första repetitionen i varje set var ganska prydlig men sen kroknar jag en aning. Får köra mer RDL och kettlebell-svingar.

Svingar ja, hade ju tänkte försöka maxa på 32 kg i dag (gjorde 40 förra veckan) men efter avslutande 20-reps-böj-setet som i dag hamnade på 72,5 kg blev det i stället OH-böj resten av passet. I stället för att bygga upp till 3x5 spontankörde jag ett nytt upplägg: Femmor med snabbt dropp ner i botten i 5 kg-steg upp till 50 kg, och där körde jag en 10:a som nog kunde ha blivit 15. Jag hade liksom ställt in mig på "nu jävlar ska jag klara 10" så då slutade jag där, men det gick oförskämt lätt i dag. Av någon anledning är jag rädd att gå över 55 (där jag kört 5-reppare ganska många gånger nu) men nu måste jag snart testa 60. Sen är det väl bara att nöta vidare tills man grejar 15 på kroppsvikt som den här damen (123 lbs ≈ 55 kg):



Så ja, jag följde för en gångs skull mina egna råd och fokuserade på det jag tycker om. Jag får väl ha tunna armar och klen kondis då. Jag har i alla fall rejäla lår, och roligt på gymmet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar