onsdag 11 januari 2012

Boken har kommit!

I förrgår damp den till slut ner, boken som det här bygger på. Jag har trålat Youtube efter teknikinstruktionsfilmer i månader men har redan lärt mig mer på 50 sidor ur boken. Har man tänkt sig träna med någon av de här övningarna, även om man inte går loss på hela programmet, är det bara att köpa. Jag ska författa en lite mer utförlig recension när jag plöjt igenom hela.

Min teknik i knäböj verkar ha varit ganska okej redan men det fanns lite detaljer i boken som jag testade att införa i dag. Positionsjusteringarna kopplade in ett par muskler som inte var vana att behöva bidra så mycket, så nu har jag den graciösa gångstilen "förstoppad cowboy" och kanske ska lugna mig med ökningarna ett par pass innan det övergår till "Stephen Hawking".

Eftersom det inte går att hålla alla pekpinnar i huvudet samtidigt så får man sikta på att pränta in dem i ryggmärgen en och en, tills allt går på automatik. I dag missade jag "tänk att höften ska rakt upp" och tänkte i stället att jag ska pressa golvet nedåt. Det ska tydligen göra stor skillnad och höftknepet ska hjälpa både tekniken och kraftutväxlingen påstås det. Nytt försök på fredag!

4 kommentarer:

  1. Körde första passet igår, i väntan på boken. Trots den skräckblandade förtjusningen med knäböj känns det som att det kan bli en favorit så snart man fått kläm på tekniken. Höften lär göra stor skillnad.

    SvaraRadera
  2. Bokens böjkapitel är helt fantastiskt, det är så sjukt mycket grejer som man inte tänker på spontant.

    Snabba tips: Peka ut fötterna mer än du tror att du ska. I botten, kolla noga så knäna pekar lika brett. Även de ska ut längre än man tror, för då blir det plötsligt lättare att inte runda svanken i bottenläget. Och appropå bottenläget, se till att få ner höftleden under knäleden.

    Sist men inte minst: Stången ska vertikalt sett vara över mitten av foten genom hela rörelsen. Detta kräver att man böjer ryggen (vid höften, inte kröka rygg!) i botten, annars hamnar tyngdpunkten för långt bak. Jag och många andra har strävat efter lite för upprätt hållning i botten.

    SvaraRadera
  3. Känner i ryggslutet idag att det finns en del att jobba på.. tack för tipsen. På lördag är det nytt försök!

    SvaraRadera