måndag 30 januari 2012

Diagram: vecka 1-4

Som utlovat kommer det lite Excel-erotik nu när första månaden är avverkad. Det blir tyvärr bara fula Google Docs-diagram eftersom iWork Numbers inte vill vara kompis med mig, den hyndan.

Grafen har lite stympade linjer eftersom det bara är böj som är med på alla pass. Jag kom inte på något smart sätt att få in dips och pullups i en graf där Y-axeln är Kg. Jag får författa en separat rapport för dem kanske. Klicka på bilderna om ni vill se större!


Det där med att lägga på sig vikt har visat sig mycket svårare än jag trodde. Jag fläskade upp på 87+ direkt från start men är nu nere på 86 sedan ett par veckor trots chips, kakor, öl och matportioner stora som Jylland. Plottar man grafen som procent av kroppsvikt ser den ut såhär:


Färgförklaringen rymdes inte i botten men det är samma som bilden ovanför.

Inga häpnadsväckande kurvor men det är ju bara 4 veckor och de går i alla fall uppåt. Där jag misslyckats på t ex 3x5 70 kg bänk (SOM JAG KLARADE I DAG!) får ändå stå på den vikten i grafen.

I dag blev det inte frontböj som jag hade tänkt – redan på 60 kg var det tydligt att jag googlat detta alldeles för lite — utan jag körde high bar som avlastade armbågen alldeles utmärkt. Klev ner till 100 kg för säkerhets skull. Armbågen började däremot sura lite i bänken men det fick det vara värt nu när jag äntligen piskade 70 kg till lydnad. Jag grejade första repetitionen på 140 kg i mark med vanligt överhandsgrepp vilket var en liten seger, men det gick tungt över lag eftersom jag spenderat helgen med att byta möblemang på två rum, slängt en säng och baxat runt universums otympligaste monsterbildrörs-TV på modiga 63(!) kg. Att sitta på huk i 5 timmar och svära som kapten Haddock medan man för hand drar i alla 26000 skruvarna i en IKEA-sängstomme rekommenderas inte som komplementträning, med andra ord.

1 kommentar: