onsdag 25 januari 2012

Sveda & värk


Det blev inga 5/5/5 på 70 kg bänkpress i dag heller. Facit i dag blev den märkliga serien 5/3/5 eftersom jag efter det pissiga andra setet tydligen lyckades uppbringa någon sorts helvetiskt ursinne som hatpressade upp alla reps i sista setet. Jag ger det ett försök till på måndag, men lyckas jag inte med 5/5/5 då får det bli omtag från 65.

Vänsterarmen sackade dessutom lite pga värkande armbåge, och det problemet började redan i måndags. Jag tänkte att det var axelpressarna eftersom mina underarmar verkar vara långa för att jag ska kunna vila stången mot framsida axel i nedre läget, vilket gör att all vikt skickas rakt ner i armbågsleden. Men roten till det onda är nog faktiskt böj: För att få till low bar-positionen bra behöver axeln roteras på ett sätt som skickar ner någon sorts vridning i armbågen. Troligen är det något som behöver bli vigare, kanske rotatorcuffarna. Jag testade ett lite bredare grepp men det kändes inte ett dugg bättre. Lite googlande visar att andra har samma problem, och jag gör redan den här övningen i alla mina uppvärmningar:



För att avlasta det där tänkte jag testa high bar eller frontböj nästa vecka. Tunga olympiska lyft har ofta problem med att knäna viker inåt, och det jag har tendenser till det i sista setet på 115 kg, så jag kanske kan lyckas öva lite på den biten med hjälp av frontböj innan det är dags för 120.

Marklyftet med ordentligt stopp och "reset" i botten gick bra men är så jävla mycket jobbigare än att köra alla i ett svep där man utnyttjar lite muskelflex för att vända i botten. Sista repetitionen visste jag faktiskt inte om jag skulle klara, vilket var första gången jag kände i marklyft. Jag stannar på 140 kg en vecka till.

För andra bänk/mark-passet i rad skippade jag dips. I fredags eftersom jag hade viktigt möte på morgonen och inte hann, i dag pga värkande armbåge. Att ha ont någonstans tar verkligen all glädje ur träningen. Just nu är jag inte så peppad på 9 veckor till av detta.

1 kommentar:

  1. Bra jobbat ändå! Fattar det där med värken, men bättre att plocka av lite vikt då va? Ben är verkligen inte min starka sida, men har ökat stadigt på de sex tillfällen jag kört det sen jag satte igång. Bänken ligger jag på samma som du, tyvärr blir det mer och mer en övning jag inte gillar. Förmodligen för att jag inte får till rätt teknik. Lyfter inte mer än 65x5x3, men får ingen träningsvärk. Något gör jag fel.

    SvaraRadera