fredag 6 januari 2012

Lägesrapport: Vecka 1

Ja Ola, hur känns det såhär efter första veckan?
–Jo tack bra, man måste ju säga att det gått helt okej ändå. Man går in och tar ett pass i taget va.

Är du nöjd med resultaten?
–Böj gick kanonbra, det blev 95, 97,5 och 100 kg på veckans tre pass och jag kommer gå in på 102,5 på måndag. Bänk- och axelpress har också gått fint.

Bra ökningar, tror du det kommer hålla i sig?
–Nej det känns ju orimligt, men jag kommer ju öka lite till i alla fall. Det som är så bra med Starting Strength är att man faktiskt testar att lägga på mer, i stället för att konstatera "det där var tungt" och sen köra samma igen nästa gång. Man pressar sig mycket mer när man förväntas öka varje gång man gör en övning, och det är så man blir starkare.

Marklyft och styrkevändning då?
–Det blev 5 lyft på 130 kg i måndags men formen var inte riktigt på plats, så jag höjde inte. Dagens lyft var klart snyggare men inte lika klockrena som när jag kör på 100 kg. Testar kanske 135 på onsdag men släpar ryggen för mycket får jag gå ner igen. Tekniken måste gå före vikten, annars ploppar man väl iväg en disk som en jävla lerduva tvärs genom gymmet.
Styrkevändningen i onsdags var katastrof, veckans stora besvikelse. Tekniken är stundvis acceptabel på 40 kg men på 50 har jag samma graciösa koordination som såna där fläktuppblåsta skyltgubbar. Jag får ge 50 en chans till men med lyft från knäna i stället för att dra från golvet. Hjälper inte det så blir det omstart från 40 för så här kan jag inte hålla på. Jag hade verkligen behövt en coach här.

Du ska inte byta dem mot Pendlay-rodd?
–Fan heller, jag ger mig inte! Man kan ju inte ge upp vecka 1.

Komplementövningarna med kroppsvikt då, hur har de fungerat?
Dips går som tåget. I dag blev det 13/8/7 med riktigt bra djup, lite mör efter bänkpressen. Får börja med viktbälte när jag stadigt ligger över 10 repetitioner i alla set. Pullups är jag usel på, 5/5/5 i onsdags med lite paus i sista setet. Jag kör överhandsgrepp axelbrett. Målet nu är att hålla 5/5/5 men kunna gå djupare mot helt raka armar i botten och komma till bröstkorgen i uppdraget. Det känns ändå långt borta.

Hur har det fungerat att träna bara 3 dagar i veckan i stället för 5?
–Svårt, jag har ju i ryggmärgen att träna innan jobbet alla dagar i veckan nu. Trist med så lite löpning också, saknar redan de längre sträckorna. Praktiskt ändå att skära ner på gymbesöken nu när 40 000 miljarder nyårslöften ska in och köra hantelcurl i en månad.

Hur känns motivationen inför de återstående 12 veckorna?
–Kanon, längtar efter axelpressarna på måndag, och är revanchsugen på styrkevändningarna. Jag ska försöka hålla mig så länge jag kan, men förr eller senare lär jag testa att knöla in lite intervaller eller crossfit-liknande saker på dagarna utan Starting Strength. En bit in i februari kanske jag bjuder mig själv på några hundringar burpees.

Lycka till med fortsättningen!
–Tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar