måndag 13 februari 2012

Att välja gym

Ska man köra skivstångsträning, OCH DET SKA MAN JU, behövs en bra skivstång (220 cm, 20 kg, rak, bra lager), tillräckligt med bra vikter (fullstora, inte Casalls muppiga halvformat) och helst en plattform som tål att saker dunsar i marken. Det är väl inte så mycket begärt kan man tycka, men i stället tjongar gymmen in femtioelva axelflaxmaskiner för en miljard kronor, och man får skivstångas med nån krokig 150 cm-pinne från Rusta.

Så här års när jag inte cyklar tränar jag på gymmet runt knuten i stället för det nära jobbet. Det är i "hemmagymmet" jag börjat köra skivstångsgrejer på allvar efter att jag ställde undan cykeln i höstas, så när jag i dag körde lunchträning insåg jag hur uselt ställt det är på Sats Sankt Eriksbron där jag tränat under cykelsäsongen. NOLL möjlighet att köra böj med säkerhetspinnar och nästan bara de där förbannade Casall-vikterna som är så små att man får fel höjd i marklyft. En enda Eleiko-stång på hela stället är inte OK. Friskis Sveavägen, där jag tränade med Olle i onsdags, är hundra gånger bättre och kort där kostar mindre än halva priset.

Det finns säkert kassa Friskis-anläggningar också, men generellt tycker jag de verkar ha minst lika bra gymutrustning som Sats. Ska man köra copyright-skyddad träningsdans i grupp kanske Sats vinner men det skiter jag i. Tyvärr har jag inte Friskis så nära att jag kan promenera dit ombytt i -20°C, och Sats Marievik är ju väldigt bra för mina behov. Men tro inte att man måste köpa dyrt kort bara för att bli stark.

När Stockholms Atletklubb renoverat sina lokaler ska jag kolla läget där också. De är ju faktiskt ännu billigare och ligger på rätt sida Sankt Eriksbron för mig.


PS. 3x5 på 120 kg i böj utan säkerhetspinnar, 5 x 145 kg i mark och 3x5 på 72,5 i bänk i dag. Har även börjat köra dips med vikt, 3x5 med 10 kg gick bra så 15 på fredag. OLA BLIR STARK!

3 kommentarer:

  1. Har tänkt på samma sak (om andra gym). Jag tänkte bl a lära mig olympiska lyft, behöver kunna släppa stången i marken. Vet du några med gedigen skivstångsutrustning på söder?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också sjukt peppad på olympiska lyft! Har lovat mig själv 3 månader med detta, men sen kan det nog bli dags.

      Sats medborgarplatsen ska vara schysst sägs det, men jag har inte testat. Friskis finns ju i skrapan, skanstull och hornstull och även om vissa verkar ha köpt in Eleiko-plattformar ( http://www.eleikosport.se/weightlifting/product.asp?PageNumber=1&Product_Id=211 ) så vetefan om de är så pigga på att man släpper grejerna från högsta möjliga höjd. Enda innerstadsgym som jag vet kör OL är Stockholms Atletklubb vis Sankt Eriksplan. Har du snokat runt bland diskussionstrådarna på kolozzeum?

      Pro Gym känns som om det är mer maskin- och hantelfokuserat, klassisk gammalt byggargym precis som t ex Delta Gym i vasastan. Bland de andra kedjorna som SportLife känns det riktigt osannolikt att de ska vara rustade för OL. Bäst vore kanske en crossfit-box som tillåter fri träning på bra tider, men jag vet inte om det existerar någon sådan på söder.

      Radera
    2. Tack för bra svar.. får kolla runt lite och se. Lär inte göra OL till huvudnumret i passen, men möjligheterna att kunna borde finnas på ett seriöst gym IMO. Maskiner - vik hädan!

      Radera