måndag 20 februari 2012

You win some, you lose some

Armbågen/axeln har smygsurat lite men jag straffar den med stretch och än så länge går det bra med återgången till low bar. Faktum är att första uppvärmningsböjen med stång känns extremt illavarslande, men när jag till slut är uppe på 120 kg så är det som om smärtan gett upp. "Jaha nähä, han gick inte på det. Fuck it, låt honom hållas då."

Det här med att vara stel i en muskel, t ex axeln mellanhuvud (deltoid lateralis heter den kanske?) och sedan få ont som fan i armbågen är lite konstigt. Det tar tid att begripa var ondskan har son rot och inte ens då begriper man varför. Sedan ska man lista ut hur man åtgärdar eländet också. Nu har jag samma sak med ena höften, där det känns som om det kommer en massa kött och nerver i kläm när jag kör böj. Jag tror det är de här som krånglar:


Jag försöker lista ut vad det är som egentligen bråkar den här gången, för uppenbarligen kan det vara bakom örsnibbarna eller var som helst. Mest misstänker jag att det är röven som stramar och tjorvar. Den håller alltid på och går bakom ryggen på mig (hashtag: #031). Höften behöver ganska omedelbart sluta upp med de här dumheterna om jag inte ska behöva skippa knäböj, vilket förstås är helt otänkbart. Hittills har allt googlande i ämnet mest gjort mig förvirrad, men jag tänkte börja knata till gymmet även tisdagar och torsdagar för att testa en del av de stretch- och mobilitetsövningar jag trålat hem på datahavet internet. De som verkar funka bra ska så småningom in i det schema jag tänkt köra i april-maj. Det kommer bygga på 5 träningsdagar i veckan där det ska in både såna här smidighetsgrejer och frikostigt med styrkekondis à la crossfit samtidigt som jag ska försöka att behålla både de övningar och vikter jag kör i Starting Strength. Mer om det senare, i fall någon vill testa att köra samma upplägg.

En til grej appropå win some / lose some: Jag klarade 3 x 52,5 i axelpress i dag, vilket är värsta Thomas Wassberg-tjurarsegern för mig. Det är helt magiskt att 52,5 kan vara exakt 800 gånger tyngre än 50 kg faktiskt. Men bara för att jag klarade det så sket sig såklart sista repetitionen på styrkevändningarna i stället, trots att jag ju klarat 60 kg galant förut. På fredag, då jävlar.

1 kommentar:

  1. De där småmusklerna i höftleden spökar på mig med. Just nu spökar visserligen alla muskler med DOMS så in i helskotta, men just de där är extra onda. Jag tog mig därför till sportsmassören på mitt gym. Detta var hans råd:
    1) stretcha gluterna!
    2) använd foam rollers (ursäkta svengelskan, ingen aning vad de heter på svenska) för utsidan av låret.
    Sen grävde han in fingrarna i mina höfter och väntade tills adrenalinet slagit till såpass att jag slutade jämra mig. Jag tror det har hjälpt en del...

    SvaraRadera