onsdag 22 februari 2012

Rörlighet och stretch

I crossfit-världen snackar man WOD, Workout Of the Day. Detta har blivit ett eget begrepp och det finns spinoffs som Strongman WOD samt den numera riktigt kända sajten mobility WOD som är nån sorts videoblogg från den amerikanskt högljudda rörlighetsfantomen Kelly Starrett. Jag tycker han verkar lite väl hetsig och domderande i bland men uppenbarligen har han hysteriskt mycket koll och jag blir alltid inspirerad av att kolla hans videor.

Utsökt tajmat till mitt höftstrul i knäböj har han nu lagt ut ett par videor som går igenom den sortens rörlighet:



Slutsatsen där är alltså att man ska rätta till ryggens position genom att trycka knäna utåt och inte nödvändigtvis genom att försöka dra bäckenet till rätt rotation med psoas-muskeln. Han nämner "that's why your back gets so hot" och utöver marklyft har jag börjat bli ganska härjad i svanken av böj nu när jag närmar mig respektabla vikter. När det blir tungt börjar dessutom benen vilja wobbla inåt, vilket bergis förstärker effekten. Knän ut, alltså!

Vad fanken är då "psoas"? Det är muskeln man kan läsa mer om här. Där länkar man också till en ett år gammal MWOD-post som tar upp en massa gött om hur psoas drar i ryggraden och hur det påverkar hållningen.

Hur rörlig bör man vara då? Här tycker Kelly till om detta:



När han greppar stången halvvägs genom videon så blir jag ganska avundsjuk för det där klarar inte jag. Däremot har jag senaste veckan funderat lite mer på det här med ryggpositionen. För ett tag sedan skrev jag att man inte ska svanka som om man skiter ut en felvänd ananas i knäböjen, utan att det räcker om det är en kotte. Jag tror jag har varit lite för nära ananas-versionen, och försökte gå mot en mindre översträckt rygg utan att bukta ut svanken under dagens pass. Jag tror det gick bra för ryggen känns mindre öm än i måndags.

Smug kommenterade min post om höftproblemen och nämner att hon fått rådet att stretcha gluteus, alltså rumpan. Jag var inne på samma sak i mitt inlägg och testade lite sånt (plus foam rollers) i mitt renodlade stretchpass i går. Jag ska försöka sätta ihop någon sorts rumptöjarrutin (nej inte en sån, snuskhumrar!) som jag kan köra dagligen i nån månad. Jag behöver googla skiten ur det här ämnet först bara. Återkommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar