måndag 6 februari 2012

Liten halvstor lägesrapport

Skorna: Det är mycket större skillnad på Nike Free 3.0 och New Balance Minimus Zero Trail än vad jag hade föreställt mig. Hälsenan känns som om jag blivit påkörd bakifrån av en spark (fellow Norrlänningar vet vad jag pratar om), eller rättare sagt mitt mellan vadmusklerna och hälen. Helgens 3 timmar promenerande på slirigt snöunderlag lär ha bidragit, men känner jag mig öm på onsdag tar jag gamla skorna så inget går sönder. Det känns som vanlig träningsvärk, men man vet ju aldrig.
Jag skulle i alla fall aldrig rekommendera någon med noll löparvana att börja i den här sortens skor. De funkar kanon att köra styrkeövningarna i och jag tror den här modellen kan bli poppis bland crossfittorna. (Vårda ditt språk, unge man!)

Styrkevändningar: JAG HAR FÅTT TILL DET! Eller det var kanske lite ljug, men jag börjar på allvar få till repetitioner som åtminstone liknar varandra i stället för sprattla runt som om jag satt en gaffel i vägguttaget. I dag gick 55 kg alldeles lysande, så äntligen börjar resan mot att vända kroppsvikt. Jag testar också att köra 5x3 i stället för 3x5. Att köra 5 repetitioner i rad på lägre vikt var nog smart medan man försöker lära sig grundrörelserna, men att trycka på med max explosivitet kräver mer vila/fokus. Jag tar i så jag blir helt psilocybin-snurrig efter den sista repetitionen, men som bonus flög den dagens 15:e repetition så högt att jag nästan fick den i ansiktet. Där föddes suget efter att testa styrkeryck…

Vikten: Efter att ha ätit så jag trodde jag skulle få stretchmarks i helgen har vågen nu äntligen börjat visa över 87 kg lite mer permanent. Målet är ju att jag ska lägga på mig men det känns ändå trist att bli lite syltigare om magen. Fåfängan finns där vare sig jag vill eller inte, så gissningsvis blir det en tvåmånaders "Ola Blir Smal" i april-maj. Lyckas jag då behålla styrkan så kommer jag ju relativt min kroppsvikt att ha blivit starkare. Rent principiellt är jag emot bulk/deff-tänket för jag kommer inte orka leva mitt liv på det viset, men inom ramarna för det här tremånadersexperimentet kan jag ju kosta på mig ett försök. Med tanke på att min kropp tydligen förbrukar energi i nivå med Las Vegas just nu så bör det innebära ungefär 0% ansträngning att bli av med 5 kg på ett par månader. Siktet är på typ 90 kg i slutet av mars, så 85 till sommaren kanske?

Allmän form: Jag vaknar av någon jävla anledning kl 5 ganska ofta på vardagar. Sen ligger jag där och surar och tycker att allting är obekvämt till 6:30 innan jag ger upp. Den där extra sömnen hade nog behövts, för jag har börjat känna mig lite disträ på gymmet. Det hjälper inte att Sats har forskat fram kosmos absolut sämsta musik att spela i gymmet. Jag kan nog inte i ord uttrycka hur fruktansvärt jävla panikframkallande usel musiken är, och är jag lite ofokuserad från början blir allting bara värre av den där smörjan.

Att börja köra med egen musik i öronen är lockande men jag vill inte ha med telefonen, så då behöver jag köpa en ipod och allt känns plötsligt lite omständigt och onödigt. På Delta Gym var det fullt dräglig musik, men de har inte öppet på morgonen tisdagar och torsdagar. Någon som vet hur det låter på Stockholms Atletklubb? Helst vill jag ha ett gym som uteslutande spelar strafftechno och/eller kyrkbrännarrock. Men det känns som om jag tyvärr är lite ensam om det.

1 kommentar:

  1. In Sweden we call it a kick!
    Hänger ofta på ett annat sats där cd-växlaren pajat och bara en skiva kan spelas.. Det betyder mr Saxophone 1 gång i timmen!
    Flight mode på mobben räddar det. Fett värt. Och man lyfter fan tyngre med bättre musik det borde vara vetenskapligt bevisat.

    SvaraRadera