söndag 20 januari 2013

Andra passet nybörjartyngdlyftning

I dag bar det av till Gruvan igen. Det var samma grejer som sist men med lite mer vikt på både ryck och vändningar. Pushpress byttes till riktiga överstötar (splitstöt) vilket jag tycker känns naturligare eftersom jag instinktivt vill dippa ner när jag fångar. Jag vände 60 som tyngst men det blir pinsamt uppenbart hur kass min teknik är när jag inte får starta nedanför knät; Att jag fått upp 70 kg förut beror enbart på att jag tar fart ändå från golvet, för min teknik vid lårträffen är fortsatt vedervärdig. Innan nästa pass på torsdag ska jag nog hinna nöta detta en del, men trots att jag slukat ca 9000 timmar youtube på temat så är min koordination lika förstående som en hund som just sett ett korttrick.

Överstötarna kändes okej men jag krummar lite när jag dippar inför stöten. Jag får hela tiden rådet "ut med rumpan" och "bröst upp", så där har vi väl mitt största problem. Det känns som om jag rör mig så hemskt långsamt och ickeexplosivt också; Dippen får ju vara lugn men sen ska det bara smälla till.

Min rörlighet vid fotleden är fortsatt helt jävla katastrofal, klart sämst i gruppen. Utan skorna måste jag ha fötterna vrålbrett och med Janne Boklöv-vinkel för att komma ner, och ändå är jag rätt chanslös på att hålla ryggen rak. Det där hänger säkert ihop med höftstrulet också för jag känner av dem mycket mer nu när det är så mycket fokus på svank och rövputande. Jag ska testa att växla till ståbord på jobbet; Allt sittande lär inte göra underverk för höfterna.

Efter avslutande jämfotahopp lattjade de andra med pullups medan jag körde 5 set treor på 90 kg böj. Lite lättare än vanligt dels för att jag var aningen mör efter allt det andra och dels för att höfterna inte mår tipptopp och jag inte vill tumma på formen. Och att jag är svag, förstås.

Kul också att möta en bloggläsare. Hej Daniel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar