lördag 26 januari 2013

Nyårslyftet

Ytterligare två pass tyngdlyftning är avverkade, och det är fortsatt positionsnötande och timing på agendan. I dag var höfterna sura från att jag vaknade, men magiskt nog ger de med sig efter en stund i gymmet. Jag behöver en extra cm gummimatta under hälarna för att få en fin upprätt position i djupaste frontböj, så målet är förstås att nöta vidare med rörligheten tills mattan inte behövs. Jag klarar mig ju utan också, men får en klart sämre position.

När man som jag kollar på säkert en halvtimme Youtube-tyngdlyftning om dagen i snitt så hinner man se en jäkla massa variationer på teknik och kroppstyper. Det kluriga är att, som dagens tränare Christian Kraft påpekade, förstå varför de gör som de gör. Även en elitlyftare kan ha tekniska brister som ett otränat öga kan råka tolka som en detalj att eftersträva. Jag har insett att det inte är någon idé att härma teknik hos någon som är byggd annorlunda – längd, kroppskomposition, benlängd, armlängd, rörlighet — eftersom deras förutsättningar skiljer sig så mycket från mina. Så medan man kan beundra Ilya Ilins trickfilmat övermänskliga kraft, timing, hastighet och precision så är det lönlöst att efterapa hela hans teknik eftersom jag inte har så korta lårben t ex. (outtalbara Naim Süleymanoğlu må ha varit världens bästa tyngdlyftare någonsin men det finns ju inte en enda människa som är byggd sådär.)

Jag väger 90 kg så Naim och andra småknattar funkar inte som förebilder, men 94 kg-lyftare är i stort sett alltid mycke grövre byggda än jag (läs: kortare) så de blir inte helt optimala förebilder. Jag har ju säkert 8-10 kg barlast att motionera bort så eftersom 77 kg-lyftare oftare är tunnare byggda och därmed liknar mig mer i kroppen så har kollar in såna. Är man lite tunnare brukar rörligheten vara lite bättre, men jag är lite gubbstel så jag har fått leta upp en 77:a som kör med lite bredare fotställning. Sista kravet i förebildsscoutingen är förstås att det är någon med skaplig teknik, så man inte härmar allt för stora fel. Hit hör ju egentligen rörligheten, t ex.

Den jag har hittat som det finns mycket videor med är Chris Gute som är en amerikansk proffslyftare och tränar hos MuscleDriver USA. (Rena bonuspoäng: Vi har likadana skor, tränar i tights och kör splitstöt med höger for fram.) Han är förstås ca oändligt mycket starkare än jag och allmänt kralligare byggd, men… close enough. Här är han och lagkamraten James Tatum, också 77 kg, vars rörlighet och oproportionerligt starka drag är lite för olikt mina förutsättningar:



Om jag orkar (alltså: förmodligen inte, reds. anm.) så tänkte jag göra lite GIF:ar av hans lyft så man kan analysera smådetaljerna lite bättre. Återkommer (förmodligen inte, reds. anm.) om detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar