söndag 13 januari 2013

Att välja gym: Sats Fridhemsplan

I dag har jag agerat poängdomare och påhejjare till årskull 2013 i Kalles "nyårsköfte". Ni kan/bör/ska följa dem i hans blogg. Detta utspelade sig på Kungsholmen, först på CorCor Crossfit (DRÖMGYMMET 9000!!!) och sen i Kristinebergsparken. Jag hade lite listigt packat träningsväskan för att provåka Sats Stadshagen när jag ändå var i närheten, men hela evenemanget tog sån jävla tid att när jag kom dit skulle de stänga om 30 minuter. I stället knatade jag vidare till Sats Fridhemsplan där jag inte heller tränat förut.

Klientelet var lite som en farmarliga till Sats Odenplan; inte lika orange hudfärg, aningen fler vanliga människor, men ändå rätt stajlat och rätt många grabbs med grövre armar än ben.

Hur stod det till med tynglyftningsmöjligheterna då, undrar förstås vän av ordning (och tyngdlyftning). Jo det var helt jävla katastrof, ska ni veta. Det fanns EN enda stång, EN enda böjställning, INGEN lyftarplattform (så man tordes ju inte låta nåt dimpa i marken) och vikterna var såna där muppvikter (förvisso Eleiko, men en sort de inte ens verkar tillverka längre?) med hål i där bara 20kg-varianten är fullstor så att man får rätt höjd i t ex marklyft. Så Sats Fridhemsplan får en enda fisig tyngdlyftarpoäng av fem möjliga. Det hade blivit noll om det inte vore för att de ändå hade en stång och ett rack. De KAN ju likt Hornstull har en undangömd, toppkittad vrå med plattform nånstans men jag fattar inte var i så fall. Sats är ju som en jävla spegellabyrint. (Kan det finnas en på nederväningen vid omklädningsrummen?)

Jag körde vanliga knäböj upp till en etta på 120 kg. Jag hade velat testa att sätta personbästa men dels fanns det bara 2,5:or som lägsta vikter och jag ville inte öka med 5 kg, och dels det här med att golvet inte var gjort för att man skulle behöva baila på saker som 125 kg i knäböj. Men kul att 120 gick vägen i alla fall, kanske ska ge mig på att reppa på 110 igen. Sen 3x10 på 80 kg för att jobba lite mer på teknik och matta ut låren ordentligt. Att jag gjorde 10x10 på 87,5 känns (och är) heeeelt sinnessjukt.

Eftersom jag nu lyckats paxa den enda stången höll jag mig kvar där och körde axelpressar. Där är jag är svag som en blöt ostbåge och fick pushpressa sista 1-2 repsen i alla set på 3x5 med 50 kg. Efter det 3x3 per arm med 18 kg turkish get-up. Mer än 3 reps i stöten känns lite meningslöst, det blir så lång tid med statisk styrka då. Borde testa ettor på typ 24 kanske. Mer axlar: 15 kg viktskiva som hålls i raka armar och lyfts upp framför ansiktet så man se sig själv genom hålet i mitten i spegeln. 3x10.

Sist blev det lite av de där jobbiga maggrejerna jag skrev om nyligen. Jag måste träna mer mage verkligen, den är fånigt svag.

1 kommentar:

  1. Fredrik Nyårsköftet18 januari 2013 kl. 19:00

    Tjena! Jag märkte det där med att alla vikterna inte var samma storlek på sats i Huddinge i dag!
    Det kanske inte är meningen att man ska lyfta korrekt när man lyfter lätt.

    SvaraRadera