måndag 14 januari 2013

Böjbonanza

Förra veckan hann jag med 3x5 böj på 100 kg, sen ett pass med en etta på 100 och treor på 90 i frontböj, och sen i går en etta på 120 i böj och sen 3x10 på 80 kg. Det var länge sen det blev tre kvalitetspass böj på en vecka sist. Det gav nån sorts nytändning och nu vill jag köra frontböj i kväll igen, trots att (eller kanske just för att) jag låg vaken i flera timmar i natt medan låren kändes som smält glas. Ska man kanske bara släppa loss helt och köra böj varje dag? Är det sunt när man är snart 34 bast? Jag är verkligen helt oförsvarbart, orimligt, oförklarligt förtjust i böj, trots att jag egentligen är ganska svag, ovig och ömtålig.

Svag ja. Om man kollar på min muskelmassa "borde" jag ju kunna lyfta 80-100% mer, tycker jag. Det finns ju ganska många på min vikt (om än aningen kortare i bland) som tar 200 kg, och de som väger 20-30 kg mindre som ändå lyfter mer. Och sen overkliga specialfall med episka hockeyrumpor i t ex Clarence Kennedy som väger som jag men tar 3x kroppsvikt i böj. Det antyder ju att det inte är muskelmassan det handlar om, utan förmågan att aktivera de muskler man har. Det centrala nervsystemet behöver piskas igång lite mer, helt enkelt. CNS tränas väl bäst med volym vad jag förstår, medan muskeltillväxt är det som främst behöver vilodagarna. Kanske borde jobba mig upp till ca 25 reps på tung vikt i stället för de 15 som 3x5 ger, och se om det biter. Clarence kör böj 7 dagar i veckan och det har ju funkat för honom.

Samtidigt är jag sugen på att testa Kalles 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 i bänkpress/marklyft på tid. Han och James körde 60/140 kg men jag behöver nog gå ner lite, typ 50/120. Det kanske får bli först frontböj och sen den där.

2 kommentarer:

  1. Hur går det med de olympiska lyften då? Har du lagt ner dem? /K. Bello

    SvaraRadera
    Svar
    1. Började skriva ett svar här men insåg att detta förtjänar ett eget inlägg. Coming up.

      Radera