torsdag 28 mars 2013

Dagens jättemånga reps

Det var föräldrafritt för nybörjargruppen i dag och endast jag, Jona och Alvin orkade infinna oss. Coach Helena hade diktat ihop ett pass åt oss i sin frånvaro, och det var då fan inga lindriga grejer. Jag har fått lära mig hur man skriver vikt/set/reps i tyngdlyftarsvängen och har försökt formatera det korrekt i HTML här. Ovanför strecket står vikt, under står reps, och till höger i höjd med strecket är antalet set. Vikterna var inte Helenas order utan mina val:

1. Ryckknäböjning

Jag har ju klarat en femma på 75 nu, men fyra set och dessutom innan man ska köra 8 set styrkeryck? Skoningslös start, så jag körde på 60 som gick väldigt lätt:
  1. 40
    ——
    5
  2. 60
    ——4
    5

2. Styrkeryck från hoppläget

Alltså direkt från klippläge i höften helt utan ansats. Här gäller det att sträcka ut så in i helvete om stången ska få fart.
  1. 40
    ——
    4
  2. 45
    ——4
    4

Styrkeryck från över knä

Jag har lite svårt att hålla stången nära kroppen här, troligen för att jag är så fokuserad på att inte dra med armarna att jag spänner dem för att de ska vara raka. Det gör att de inte böjs efter höftträffen och då måste stången loopa runt i stället för att bara flyga upp vertikalt. Tack till Jona för okulärbesiktning och bra kommandon.
  1. 40
    ——
    4
  2. 50
    ——4
    4

Knäböjning bak

Här knölade jag in fler upptrappningsset än Helena beordrat, men jag kan fan inte kliva in direkt på 100… Detta gick dock lättare än jag trodde, hade nog kunnat köra 105, men höfterna är riktigt möra nu efteråt.
  1. 50
    ——
    6
  2. 70
    ——
    6
  3. 90
    ——
    6
  4. 100
    ——5
    6

Press i utfall (stå i ett utfall och gör militärpress)

Detta var lite för lätt faktiskt, borde gått upp på 50:
  1. 40
    ——
    4
  2. 45
    ——4
    4

Stötmarklyft till under knä

"Hitta startpositionen och lyft precis upp till knäna med stötfattning. Övning i att få en stark start." Jag pausade lite i toppläget också för att känna in bröstrygg och axlar. Detta blev inte särskilt tungt alls men det kändes i efterhand bra att ha kört lätt för att få lite fokus på min svaga överkropp, plus att det blev mer teknikövning på de här vikterna. I sista setet kändes det som om jag ganska lätt kunnat vända 90 faktiskt, vilket förmodligen var mer inbillning än korrekt bedömning, men man får väl drömma lite?
  1. 60
    ——
    5
  2. 80
    ——
    5
  3. 90
    ——5
    4

Inklusive uppvärmning tog det här kanske 2,5 timme med vettig setvila, men man hade ju förstås kunnat Crossfit-älga genom hela skiten om man är sugen på att bryta något. Det kändes ändå helt hanterbart belastningsmässigt och dessutom enbart övningar som mina axlar tyckte om. Nu: öl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar